Hvordan kommer jeg tættere på Gud og længere væk fra homosex?
Hej
Jeg er 23, og jeg tror, jeg er homo. Jeg har været i tvivl i lang tid, om jeg var homoseksuel, og jeg begynder at tro mere og mere på, jeg er det. Jeg har længe tænkt på homosex og prøvet at holde mig fra det, men efter mange år er jeg bare blevet mere og mere optaget af det. Nogle af mine venner ved det, og de siger, at de er okay med det.
Min familie ved det ikke. Jeg er vokset op i en kristen familie, og jeg har altid været kristen. Jeg tror på Gud, og jeg tror også på, at jeg ikke skal være homoseksuel. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg vil gerne være tættere på Gud og komme længere væk fra homosex, men det er svært.
Hvad skal jeg gøre??? Kan I hjælpe mig??
Mand, 23 år

SVAR:
Hej mand på 23
Tak for dine spørgsmål. Du beskriver dig selv som kristen, og jeg vil svare ud fra mit kristne udgangspunkt. Jeg kan nemt følge dig i, at det kan være svært at være kristen og have homoseksuelle følelser/lyst. Den udfordring kender jeg fra mit eget liv.
Du er elsket af Gud
Jeg synes, det er rigtig godt, at du ønsker at være tættere på Gud. Han har skabt os, som vi er, og han elsker os ubetinget. Det er rigtig godt at vide, især når vi ikke føler os elsket.
Det er min erfaring, at han er med mig, når jeg overgiver min sag og mine kampe til ham. Som kristen er det fantastisk og trygt, at når vi falder, kan vi få tilgivelse og begynde på en frisk.
Vigtigt at sætte kurs
Selvom du tænker på eller har lyst til homosex, er du selv med til at bestemme, hvor meget det skal præge dit liv. Som kristne er vores identitet først og fremmest defineret af Kristus og det billede, vi får af Gud og os selv i Bibelen. Det betyder, at jeg ikke nødvendigvis behøver at se mig som ‘homo’, fordi jeg har homoseksuel lyst eller følelser. Det handler om, hvad jeg vælger at lade definere mig.
Så vidt jeg kan se, beskæftiger Bibelen sig ikke med homoseksualitet som identitet, men hvordan det leves ud i praksis. Jeg er ikke nødvendigvis homoseksuel, selvom jeg har en homoseksuel orientering. Du behøver heller ikke at gøre det til din identitet og livsstil. Du kan læse mere om det i artiklen Hvad er homoseksualitet?
En udfordring blandt flere
Den skelnen vil hjælpe dig til ikke at se dine homoseksuelle følelser som problemet, men som én udfordring blandt flere, du vil møde i dit liv.
Det vil også hjælpe dig til at forstå, at Guds kærlighed til dig og troen på ham ikke er afhængig af, om du skal leve med dine homoseksuelle følelser livet igennem.
Opsøg kristen støtte
Som dig tror jeg heller ikke, Gud ønsker, at vi skal udleve vores homoseksuelle følelser og lyst. Hvis det skal kunne lade sig gøre, tror jeg, det er vigtigt at tage en principiel beslutning. Derfor synes jeg, du skal overveje: Vil du arbejde på et alternativ til homoseksuel livsstil i overensstemmelse med Bibelens tankegang?
Hvis du vælger det, er det vigtigt med støtte fra andre kristne. Her er det en mulighed at opsøge professionel hjælp og/eller et kristent netværk til at støtte dig. Du kan fx kontakte KNUS eller en af de personer, vi på AdamogEva.dk anbefaler.
Det er godt, dine venner ikke tager afstand fra dig. Jeg håber, du også på et tidspunkt kan få en god snak med din familie om det.
Forstå dine seksuelle følelser
Jeg vil anbefale, at du går i gang med at prøve at forstå dine homoseksuelle følelser. Måske vil du have homoseksuelle følelser resten af dit liv, og så må du finde veje at leve med dem, så de ikke kommer til at dominere dig, hvis det er sådan, du ønsker det.
Du kan også opsøge viden om homoseksualitet som fænomen. I vores leksikonopslag om homoseksualitet bliver du henvist til flere artikler og svar til andre, hvor du kan få en introduktion til emnet.
Porno forstærker seksuel lyst
Jeg ved ikke, om du ser homoseksuel porno. Vores seksualitet er meget påvirkelig af det, vi ser og oplever, så dine homoseksuelle følelser kan blive forstærket af at se homoseksuel porno. Hvis du ønsker, at dine homoseksuelle følelser skal fylde mindre for dig, er det derfor vigtigt, at du ikke ser homoseksuel porno.
Det er ikke let at lade være at se porno, og det er godt med både et pornofilter på din telefon og computer og nogen at stå til ansvar for. Det kan være en præst/sjælesørger eller en god ven.
Du kan læse mere i vores artikler Sådan undgår du porno på nettet og Filtre på netværk og smartphones.
Gud er med dig
Gud er med dig i dine valg og kampe. Det er min egen erfaring, at Gud har velsignet mit liv, selvom jeg har haft mine kampe og fald ved at vælge ikke at leve min homoseksualitet ud.
Bedste hilsner
Peter Nissen