Hvordan kommer jeg over ham?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Jeg er en pige på 15, og jeg går på efterskole. Det er rigtig fedt at være på efterskolen, og jeg er rigtig glad, men ...

Jeg går på efterskole med en dreng, jeg har haft noget med hjemmefra. Kort tid før vi tog på efterskole, blev vi meget tætte og begyndte at kysse lidt. Men der gik ikke så lang tid, før vi blev uvenner og ikke snakkede sammen.  Jeg var virkelig ked og knust men vidste bare, jeg skulle prøve at komme over ham, og det gjorde jeg også.

Nu er vi venner, og det går godt, meeeen jeg kan bare ikke miste mine følelser for ham. Hvad skal jeg gøre? Please, hjælp mig!

Hilsen anonym pige

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål.

Forelskelse kan ikke styres

Hvor ville det dog være dejligt, hvis man selv kunne bestemme, hvem man bliver forelsket i, og hvornår de følelser skal være der. Der er desværre ikke noget enkelt svar eller en nem løsning, jeg kan give dig, og du er nok nødt til at acceptere, at det kan tage tid at komme sig over en forelskelse. Men jeg vil forsøge at give dig nogle råd til, hvordan du kan hjælpe processen på vej.

Flyt fokus

Forsøg at flytte dit fokus væk fra ham og hen på andre ting, som gør dig glad. Jeg ved godt, I er venner, og at det kan være svært at undgå hinanden på efterskolen, men jeg vil alligevel råde dig til at bruge mindre tid sammen med ham. Det er muligvis det sidste, du har lyst til, men jeg tror, du kan hjælpe dine følelser på vej ved at bruge mere tid sammen med andre venner og på andre ting, som gør dig i godt humør.

Snak med en ven

Det er altid en god ide at få fortalt en eller nogle få andre om, hvordan man har det. Vælg måske et par stykker på efterskolen, som du har lyst til at tale om det med. Aftal evt. med dem, hvordan de kan hjælpe dig med at flytte fokus.

Snak med ham

Måske er det også en god idé at snakke med ham om det. Fortæl ham, at du har følelser for ham, og du har brug for, at han melder klart ud over for dig, hvordan han har det. Du kan også fortælle ham, at det er vigtigt for dig, I kun kysser igen, hvis I skal være kærester.

Du kan få flere input fra artikler og svar til andre i vores tema om Kærestesorg.

Til sidst vil jeg bare minde dig om, at man altid kommer videre på et tidspunkt. Det kan være virkelig hårdt at have følelser for en, der ikke gengælder dem, men husk på, at det bliver godt igen.

De bedste hilsner
Sara