Utroskab - hvordan overbevise ham om, han kan stole på mig?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 18 år og jeg håber virkelig, I kan hjælpe !! Jeg har været sammen med min kæreste/eks-kæreste i lidt over halvandet år.

Jeg har kysset med samme fyr et par gange i løbet af vores forhold, grunden til det, tror jeg, er, at jeg manglede noget modspil, han var virkelig eftergivende, og jeg manglede bare noget.

Jeg tror, jeg ledte efter det modspil på den måde, det var dumt, og jeg ved godt, jeg bare skulle have snakket med ham om det i stedet.

Jeg har nok kysset med ham fyren omkring 5 gange. Jeg har fortalt min kæreste det efter hver eneste gang, og han har tilgivet mig gang på gang.

Nu har han valgt at gøre det forbi for omkring 3 uger siden, det kom lidt som et chok, da vi faktisk havde det godt (følte jeg).

Han siger, han har brug for tid til at tænke over, hvad han vil, og det forstår jeg godt; men jeg elsker ham overalt på jorden, og jeg kunne aldrig finde på at gøre det igen. Har prøvet at fortælle og forklare, hvorfor jeg har gjort det, og at det er slut med det.

Vi har snakket sammen et par gange siden da, nogle gange er han meget sur og ked af det og skælder mig ud og forklarer mig, at jeg har gjort ham enormt ked af det og såret ham, andre gange er han helt normal at snakke med.

Han siger, han er meget i tvivl, og at han stadig elsker mig og gerne vil det her forhold; men samtidig siger han også, at han ikke vil se mig, og at han bliver meget sur, hvis jeg kommer hjem til ham.

Vil gerne have en beslutning fra hans side, hvad han vil meget snart, for det er meget hårdt at gå her og være så ked af det og uvidende.

Hvad skal jeg gøre for at vise ham, at han kan stole på mig? Hvor lang tid skal jeg give ham at tænke i? Har han allerede truffet en beslutning om, at han ikke vil mig, når han både siger, han elsker mig, men ikke vil se mig og bare holder mig for nar lige nu?

Håber, I kan hjælpe mig.

Kh T

SVAR:

Kære T

Det er en træls situation, du har bragt dig selv i.

Fint at mærke sine behov og søge at få dem opfyldt

Jeg læser af dit brev, at du har haft en kæreste i 1½ år. I perioder har du oplevet ham som meget eftergivende, og du har ønsket mere modspil og haft et savn efter et eller andet. Det er der intet forkert i.

....men ikke for enhver pris

Du har også søgt opfyldelse af dit savn, det er der for så vidt ikke noget galt i. Det er værdifuldt, at du kan mærke dig selv, hvad du har brug for, længes efter, og handler på det - problemet er blot hvordan, du har handlet på det. Din handling må nødvendigvis ske i bevidsthed om, at du kan leve med konsekvensen af dine handlinger, og at du ikke misbruger et andet menneske.

Jeg vil udfordre dig på at udforske, hvad dit savn efter ”et eller andet” består i.

Du fortæller, at du har kysset med en anden et par gange, 5 gange, du ledte efter modspil på den måde, mener du. Efter hver gang har du fortalt det til din kæreste, og han har tilgivet dig. Og ironisk nok giver han dig modspil nu, ved at gøre det forbi med dig.

Tilgivelse er ikke det samme som tilladelse

At din ekskæreste har tilgivet dig gang efter gang, skyldes sikkert kærlighed fra hans side; men hans tilgivelse til dig er ikke det samme som tilladelse til at være ham utro gang efter gang.

Jeg synes også, din ekskæreste er eftergivende, når han tilgiver dig hver gang, du er ham utro - hvor mange gange har du sagt, at det aldrig vil ske igen. 5 gange? Jeg gætter bare.

Hvordan har fyren, du kysser med det? Ved han godt, at du bare bruger ham efter dit behov, eller håber han på et forhold? Jeg ser, at du ikke har omtalt ham; men jeg kom til at tænke på, hvilke kvaler han måske har ...

Efter bruddet kontakter du din ekskæreste, og nogle gange ”skælder han dig ud, andre gange er han helt normal”, skriver du. Jeg ser det anderledes end dig. Det er normalt at skælde ud, være ked og sur, når man er blevet svigtet, som han er.

Lad ham tage kontakten

Din ekskæreste siger, han har brug for tid til eftertanke, om han vil i et forhold med dig igen. Giv ham tid, den tid han behøver, lad ham være den, der tager kontakten til dig, hvis der skal være kontakt igen.

Selvom det er ham, der har gjort det forbi, har han også sorg over at have mistet dig, de gode oplevelser og den nærhed, som I havde sammen. Det tror jeg forklarer, at han ind imellem bliver i tvivl om, om han vil give dig endnu en chance, han elskede dig, måske tvivler han på, om du reelt elsker ham!

Elsker du ham så inderligt, at du aldrig vil være ham utro igen? Han er den samme eftergivende fyr, der ikke giver nok modspil til dig. Vil du ændre dig, ham kan du ikke ændre?

Vil du leve sammen med ham resten af livet, selvom du oplever uindfriede behov i jeres forhold?

Hvad vil du gøre næste gang, du savner modspil fra ham?

Hvordan kan du få ham til at stole på dig, spørger du.

Hvilke erfaringer har han med, at du er troværdig = værdig til at blive troet? Plejer du at overholde dine løfter og aftaler? Hvordan kender han dig på det område?

Du slutter med at spørge, om han bare holder dig for nar.

Nej, det tror jeg ikke, han gør. Han har gjort det forbi med dig, og nu må du slippe ham.

Han har truffet sin afgørelse. Han holder måske stadig af dig; men han vil ikke holdes for nar, det er han blevet i 1½ år, hver gang du har været ham utro. Han er blevet enorm ked af det og såret – hver gang.

Prøv at læse artikler og svar til andre i vores tema om utroskab.

Brug singletiden til at være sammen med familie og veninder

Jeg tænker, du synes, jeg er hård ved dig; men hvis din ekskæreste havde været dig utro med en anden 5 gange, ville jeg skrive det samme til ham.

Jeg anerkender din sorg over det, du har mistet. I 1½ år har I været kærester, været hinandens fortrolige, du har haft ham at tænke på, fortælle og opleve ting med, og nu går du julen i møde som single, det øger også oplevelsen af ensomhed. Så naturligvis drømmer du om, at han tager dig tilbage.

Jeg vil opfordre dig til at bruge tid med din familie og venner. Gør nogle ting, du kan lide med dine veninder, gå i biffen, tag på kælkebakken, hvis vi får sne, put nogle gode ting ind i din hver dag. Og hvis din ekskæreste så, efter at have tænk efter, alligevel ombestemmer sig og giver jeres forhold en chance, så må du vise ham, om du er til at stole på.

Kærestetid er prøvetid

Hvad har ændret sig, siden det er slut med at kysse en anden?

Jeg sidder nu og tænker, måske er jeg for hård ved dig, det er risikoen ved brevkassesvar, jeg møder dig ikke og kan ikke helt fornemme, hvem og hvad du er. Begrundelsen for mine overvejelser og spørgsmål til dig, er, hvis I genoptager jeres forhold, fortsætter og bliver gift, så vil din reaktion på savn i jeres forhold højst sandsynlig føre til skilsmisse. Ville du blive hos ham, hvis han var dig utro 5 gange?

Kærestetiden er en periode, hvor I lærer hinanden nærmere at kende, og undersøger, om I vil dele resten af jeres liv. Nogle gange fører det til livslang glæde og lykke, andre gange finder man ud af, at forholdet ikke er levedygtigt.

Du er meget velkommen til at skrive til mig igen.

Jeg ønsker dig en god og glad fremtid.

Kærlig hilsen
Birgit Rahbek