Hvordan kan min kærestes følelser forsvinde i løbet af en nat?
Hej
Min kæreste gennem 3½ år har valgt, at vi skal gå hver til sit. Jeg forstår det ikke. Mit hjerte er knust. Vi gemmer på så mange fantastiske minder sammen og har oplevet så mange ting sammen. Vi har levet vores teenageliv sammen og er groet op og blevet to unge mennesker, der står overfor valg om, hvad vi skal resten af livet. Valg, som ikke skræmmer mig, men har skræmt min kæreste, og dermed har frosset hans følelser til mig inde.
Normalt er vi gode til at aflæse hinanden, men denne beslutning havde jeg slet ikke set komme. Der er intet, der har tydet på, at han ville afslutte vores forhold. Det føles, som om der er kommet en forbandelse over min kæreste, der gør, at vi bare SKAL separeres.
Et af hans argumenter bygger på, at han synes, han har været for manipulerende i vores forhold, og at jeg bare har tilpasset mig hans “egoistiske beslutninger”.
Jeg elsker ham så meget og har viljen og troen på, at hvis man elsker hinanden, kan alt lykkes.
C, 20 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære C
Jeg har læst din mail med tungt hjerte. Først har jeg lyst til at sige, at det må være så hårdt. Et knust hjerte er noget af det værste, man kan bære rundt på.
Jeg vil skrive, hvad jeg tænker, og jeg håber, noget af det kan være til gavn. Resten må du bare glemme igen.
Mange tab
Du fortæller, at I har været sammen i 3½ år – hele jeres ungdom indtil nu. At miste et menneske, man elsker, er flere ting på en gang. Det er tabet af den elskede, det er tabet af det “os”, der delte minder, jokes, oplevelser, drømmer, venner og 1000 andre ting. Det kan også føles, som om man mister den tid, man har haft sammen, fordi den tid pludselig opleves i et helt andet og smertefuldt lys.
Det kan også føles, som om fremtiden er gået i stykker. Den fremtid man så frem til, glædede sig til og forberedte sig på. Jeg skriver dette, fordi mennesker med kærestesorg kan opleve at få opmuntringer som: “Du finder nok en anden, skal du se ...” Men det kan føles helt malplaceret, når livet er knust og alt er sort og gør ondt. Jeg har lyst til at sige til dig, at du ikke er alene eller underlig.
Det vigtigste i verden er kærlighed – det kan man mærke, når man bliver elsket og elsker igen – og det kan også mærkes, når man ikke bliver elsket.
Hvorfor?
Når vi rammes af livets helt tunge slag, stiller mange af os spørgsmålet “Hvorfor?!” Nogle gange er der svar at hente, andre gange ikke. Så må vi bære smerten over tabet sammen med smerten over ikke at vide, hvorfor det skete.
Læs evt. det her svar til en anden, som måske rummer noget, du kan bruge: Hvor blev min kærestes følelser af?
Årsager
Hvad angår årsagen til bruddet, skriver du forskellige ting, som jeg har tænkt over. Hvis det gør lidt ondt at læse, så tag det i små bidder – det er skrevet i den største omsorg for dit knuste hjerte.
Du skriver, at din kæreste har mistet sine følelser for dig på en nat. Et andet sted skriver du, at det er, som om han er “forbandet, så I bare SKAL separeres”, og at det handler om, at han er bange for at vælge, og det har frosset hans følelser inde.
Selv siger han, at han er bange for at være manipulerende.
Jeg ville så gerne sige dette på en måde, der ikke gør ondt, men jeg tror ikke, det er muligt.
Vokse fra hinanden
Når man er kærester i 3½ år, forsvinder ens følelser ikke på en nat; det sker gradvist. Måske efterhånden, som I blev ældre. Der sker rigtig meget for og med næsten alle unge, fra man er 16 til man er 20 – og for langt de fleste betyder den modning også, at man bryder ud af kæresteforhold og med tiden søger ind i andre.
Jeg tror ikke, han er forbandet (jeg tror, du mente det symbolsk, men jeg tager det alligevel med); jeg tror heller ikke, hans følelser er frosset inde, eller at det handler om frygten for valg. Han har netop truffet et voldsomt valg – nemlig at bryde med sin kæreste.
Når han siger, at han frygter at være for manipulerende, så giver det ikke mening for dig. Formodentlig af den simple grund, at det ikke er sandt. Som jeg læser dit brev, traf du valget selv.
Følelser der blev væk
Mit bedste gæt er, at han stille og roligt er holdt op med at elske dig, efterhånden som I blev ældre. Nu har han ubegribeligt svært ved at sige det, som det er. Han kender dig, holder af dig, ønsker at skåne dig for den smerte, der ligger i sandheden: At han ikke elsker dig mere.
Mange har prøvet at forklare et brud ud fra: “Det er ikke dig, men mig den er gal med.” Han prøver at beskytte dig ved at placere ansvaret hos sig selv. Det viser mig, at han har et godt hjerte. Men det gør det sikkert også sværere for dig at forstå.
Giv dig selv tid
Efter et stort og ubærligt tab kræves lang tids reparation af sjælen. Få grædt, læs digte, skriv dagbog, opsøg mennesker du er tryg ved, lev sundt (så kroppen trives, selvom hjertet er knust) og accepter, at det tager tid. Det første år vil formodentlig være lidt af et mareridt, men det skal nok gå. Giv det 10 gange så meget tid, som du har lyst til.
Jeg vil opmuntre dig til at være sammen med mennesker, der er ærlige, kærlige, rolige og har god dømmekraft. Måske de med tiden kan hjælpe dig til at se sider af både jeres forhold, ham og dig, som du ikke så i første omgang?
Du er og kan meget!
Mind dig selv om alt, hvad du kan og har. Her er, hvad jeg ser i dit brev, og jeg er sikker på, det bare er en lille del af, hvad du rummer:
Du
• er trofast
• er i stand til at elske højt
• har en god dømmekraft (du havde jo valgt en kæreste, der virker meget hensynsfuld!)
• er god til at formulere dig
Ny begyndelse
I begyndelsen er det en del af sorgens natur at være meget opmærksom på det, der var: Jeres vaner, rutiner, jokes osv. Men når du er klar, så overvej at gøre nye ting, få nye vaner, møde nye bekendte. Måske dine møbler skal stå på en anden måde, så alting ikke står “ligesom dengang, vi …”
Måske kan du få noget ud af at læse dette svar til en anden med overvejelser om at give slip: Hvordan giver jeg slip på min ekskæreste? Du kan måske også finde mere inspiration i vores tema om kærestesorg.
Fordi jeg er kristen, vil jeg slutte med at ønske Guds velsignelse over dit liv på alle måder – både i denne smertefulde tid og de lysere dage, der helt sikkert vil komme!
Kærlig hilsen
Anne Kathrine