Hvordan giver jeg slip på min ekskæreste?
Kære brevkasse, mit liv har den sidste tid været en ren karusseltur af alle mulige forskellige følelser. For et par måneder siden sprang min kæreste, som jeg havde været sammen med i lidt over et år, ud som homoseksuel. Jeg var i fuldstændig chok, da han sagde det til mig, og set i bakspejlet reagerede jeg også derefter. Det eneste jeg kunne tænke på, var om han ville være venner med mig, og hvor gode venner han ville være med mig i så fald. Jeg havde brug for svar på, hvilken plads jeg nu skulle til at have i hans liv, hvis han altså overhovedet ville have mig i sit liv.
Vi aftalte at være gode venner, og det gjorde mig så glad, men jeg kunne mærke, at det ikke var hans ønske men mit. Han opførte sig nemlig ikke som en ven, for det føltes ikke, som om han gad mig, og det gjorde mig helt ude af den. Vi ser hinanden hver dag i skolen, og det gør det ikke nemmere!
Jeg har lidt overtalt mig selv til at forstå, at jeg skal give slip på ham. Men jeg synes, det er så forfærdeligt, når han har det så godt og dejligt. Det giver mig en følelse af, at jeg ikke har betydet noget for ham, siden han ikke vil kæmpe for mig eller holde på mig som ven, og så føler jeg mig også bare afvist på det groveste, når han ikke vil være venner med mig. Min fornuft forstår godt, at det ikke har noget med mig at gøre, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor han ikke vil have en relation til mig? Det er svært ikke at tage personligt i hvert fald.
Hvad tænker du/I om det hele? Gør jeg det rigtige ved at giv slip på ham, jeg elsker, og hvad er jeres bud på, hvorfor han ikke vil/kan mig som ven? Håber min besked giver lidt mening.
Mvh pige, 17 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære pige
Mange tak for dine spørgsmål og din ærlighed og åbenhed. Din besked giver rigtig meget mening. Hvor må det være en svær situation, du står i. Jeg kunne næsten mærke dine tårer. Hvor er det godt og flot, at du har modet til at spørge om hjælp i din situation. Jeg vil gøre mit allerbedste for at svare på dine spørgsmål.
Hvorfor vil/kan han mig ikke som ven?
Du er desværre ikke den eneste, der har stået i en situation, hvor den ene i et forhold af den ene eller anden grund har valgt at slå op med den anden. Ofte siger enten den, der slår op, at denne stadig gerne vil være venner med den anden, eller også lægger den sårede part op til og spørger, om man stadig kan være venner. Hvis forholdet ikke ender meget bittert, vil begge parter oftest sige ja: Den sårede part vil tage, hvad denne kan få. Det betyder, at man ikke behøver at give helt slip, og man føler stadig, at man betyder noget særligt for den anden. Og den part, der slår op, vil ofte sige ja, enten fordi denne vil have for svært ved at sige nej, nu hvor man allerede har gjort den anden ked af det, eller fordi man faktisk lige nu tænker, at man både kan og vil være venner.
Jeg vil ikke påstå, det aldrig kan lade sig gøre, men det er sjældent, det er let at være venner, efter man har slået op. Særligt i den nærmeste tid efter bruddet og særligt hvis man ikke var enige om at bryde forholdet. Ofte oplever man, at det bliver akavet, at man har forskellige forventninger til venskabet, at den anden ikke kan udfylde den plads (også den følelsesmæssige), som man havde håbet og troet, og man får stadig inderst inde ikke det, man gerne vil have.
Man skal også til at være sammen på en helt anden måde, og for nogle er det vanskeligt at bruge tid sammen med en, som de ved har stærkere følelser for en, end man selv har for den anden. Omvendt kan det for den sårede part gøre ondt at skulle tage del i den andens “nye liv”, se den anden glad og evt. lægge øre til, at den anden finder andre interessante. Det gør for ondt, og man vil ofte komme til at kræve af den anden – direkte eller indirekte – at den anden skal være og give noget, som den ikke kan. Man ønsker og håber på, at den anden med sit venskab kan udfylde det store, tomme og smertelige hul, man mærkede indeni, da den anden gjorde det forbi.
Da jeg ikke gav slip
Jeg havde en gang en kæreste, som gjorde det forbi med mig og sluttede med at sige, at jeg var hans bedste ven, og at han ikke kunne undvære mig, men han kunne bare ikke have en kæreste lige nu. Det hjalp faktisk på smerten, lige da han sagde det, og da han holdt om mig, følte jeg, at det måske ville gå alligevel. Det varede dog ikke mange dage, da jeg hurtigt oplevede og mærkede, at han ikke behandlede mig som sin bedste ven. Han forventede bare, at det hele var helt fint for mig, og han tog heller ikke initiativ til at tale med mig. Vi så hinanden mange gange hver eneste dag, fordi vi gik på samme efterskole, og hver gang håbede jeg, at han ville tage initiativ og bruge mig som sin ven, men hver gang blev jeg bare mere og mere skuffet, og det gjorde næsten mere ondt, end da han sagde, at han ikke ville være sammen med mig.
Kort tid efter fik han en kæreste igen, og det fortalte han mig ikke. Da jeg fandt ud af det, blev jeg virkelig ked af det. Både fordi han havde fundet en anden kæreste så hurtigt, ikke havde fortalt mig sandheden, og fordi han slet ikke behandlede mig som sin bedste ven, som han havde lovet mig. Jeg blev rigtig ked af det og en dag, hvor han gerne ville tale med mig om noget, som jeg kun taler med mine bedste venner om, fortalte jeg ham, at han ikke havde adgang til den del af mit liv længere, når han behandlede mig på den måde. Han blev faktisk rigtig sur og kunne ikke se, hvad han havde gjort forkert. Det varede rigtig længe, inden vi talte sammen igen. Senere begyndte vi at tale sammen og blev da også en form for venner, men sådan rigtige venner, det blev vi aldrig. Det var for svært.
Gør jeg det rigtige ved at give slip?
Hvad vil jeg med denne lange historie om mig selv? Jo, jeg vil gerne bruge den som hjælp til at svare på dit andet spørgsmål: Om du gør det rigtige i at give slip på ham, du elsker. Det alt for korte svar er: Ja. Det tror jeg er det rigtige at gøre. Selvom det gør så ondt, at han ikke kan være venner med dig, så er det ikke godt eller rimeligt for nogen af jer, at du forsøger at være ven med ham, hvis han ikke kan give dig sit venskab. Måske er det sådan lige nu. Måske vil det blive ved med at være sådan. Men hvis du ikke giver slip på ham, holder du dig selv fanget. Han har fortalt dig, at han ikke kan være sammen med dig, så på den måde har han givet slip på dig. Du skrev, at du var i chok, da han forklarede dig, hvorfor I ikke kunne være kærester.
Måske sker der så meget med og for ham lige nu, at han ikke kan finde pladsen til at rumme dig og de smerter, han giver dig. Som du så godt beskriver, ville det være en hjælp i den svære og smertelige proces, som det er at give slip, hvis du ikke skulle se ham hver eneste dag. Måske kender du det ordsprog, der hedder ”ude af øje, ude af sind”. Det passer ikke helt, men der er alligevel en sandhed i det. Såret holdes åbent hele tiden, og det kan føles, som om der hældes noget i såret hver eneste gang, du ser ham. Du skal forholde dig til ham hele tiden, og det er virkelig svært, hvis du vil forsøge at give slip.
Selvom det måske føles som umuligt eller i hvert fald ikke som det, du ønsker, så tænker jeg, at du elsker og respekterer ham mest ved at give slip. Du har fortalt ham, at du gerne vil være ven med ham, og så er der desværre ikke meget mere, du kan gøre. Man kan godt forsøge at få den anden til at kunne lide en igen eller ønske at bruge tid sammen med en, men hver gang det ikke lykkes, vil det gøre så ondt og føles som en afvisning og måske, som om man ikke betød noget eller var noget værd.
Lægedom til et knust hjerte
Jeg tænker, det allerbedste du kan gøre er at være god ved dig selv. Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne tage smerten fra dig eller i hvert fald fortælle dig, hvornår den ville blive mindre, men det kan jeg desværre ikke. Men jeg håber for dig, at du kan finde nogle andre personer end din ekskæreste, som du er glad for at være sammen med, som sætter pris på dit selskab, som du kan betro din smerte, og som du kan lave rare ting sammen med.
Jeg tror, at den bedste lægedom til et knust hjerte ikke er at forsøge at fikse delene og se, hvor meget af hjertet man kan sætte sammen, men i stedet fylde nye og gode ting og venskaber ind i sit hjerte, som til sidst fylder hjertet så meget op, at det langt hen ad vejen bliver helt igen. Der vil desværre altid være ar eller skrammer, men det gør ikke hjertet mindre værd eller mindre værd at elske.
Jeg ønsker alt det bedste for dig i en svær tid og ønsker, du må få styrken til at give slip – for jeres begges skyld.
Hvis du har lyst, kan du kigge på disse svar til andre, som også har oplevet, hvor svært det kan være, når ens kæreste slår op:
Hvordan kommer jeg over, at min kæreste slog op?
Hvordan går man fra at være kærester til kun at være venner?
Og læs vores artikel Jalousi og kærestesorg.
Mange kærlige hilsner
Dorthe Mørch Mikkelsen