Hvordan kan jeg komme til at onanere mindre?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Jeg vil rigtig gerne vide, hvordan jeg skruer ned for onanien?

Dreng, 15 år

SVAR:

Hej 15-årige dreng

Du skriver og spørger ganske kort: “Hvordan skruer jeg ned for onanien?” Jeg ved ikke, hvor ofte du onanerer, eller hvorfor du ønsker at onanere mindre, og derfor bliver mit svar til dig noget generelt.

Baggrund

Langt de fleste 15-årige drenge har prøvet at onanere. Rigtig mange skammer sig over det. Få procent bliver afhængige af det, men alt i alt er det ikke usædvanligt. Lysterne skyldes testosteron, som er det mandlige kønshormon, der dannes i store mængder i puberteten. Det får tanker om sex og onani til at skyde frem i hovedet hele tiden, uden man kan undgå dem.

Selve onanien kan man undgå, men det er hårdt arbejde. Start med at spørge dig selv om, hvorfor du vil stoppe med at onanere. Jeg synes, man skal stoppe, hvis onanien fører dårlige ting med sig ind i ens liv.

Hjælpen

Den bedste måde at undgå onani er ved at tale med en nær ven om problemet og snakke om helt konkrete løsningsforslag. Det kan fx være at undgå de situationer, hvor du får lyst til at onanere. Tal ud om, hvornår du fejler og husk, at det er menneskeligt og på ingen måde skamfuldt.

Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål. Jeg har skrevet en grundigere artikel om emnet, som jeg vil opfordre dig til at læse: Om onani – mest for drenge.

Du kan også prøve at søge på AdamogEva.dk. Der findes mange spørgsmål til brevkassen, som ligner dit, og måske kan du få noget ud af at læse svar til andre.

Ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen med uddybning eller yderligere spørgsmål.

Mvh Jonas Mejlgaard