Hvordan kan jeg lægge min kærestes fortid bag mig?
Hejsa!
Jeg skriver til jer, fordi jeg går rundt med en masse tanker inde i mit hoved.
Jeg har en kæreste, som er fire år ældre end mig, og vi har været sammen i ca. seks år og har det vel godt sammen. Mit problem er, at inden jeg mødte min kæreste, havde hun en flirt med en fyr fra hendes tidligere arbejdsplads, som også resulterede i, at de havde sex sammen en gang. Hun fandt så ud af, at han oven i købet var gift på det tidspunkt.
Selvom det er fortid, så har hun alligevel været åben om det og har endda også fortalt, at han var godt udrustet dernede på omkring 20 cm. Jeg kan ikke lade være med at tænke på det, og da jeg ikke selv er udstyret med sådan et organ men mere er på den normale størrelse, er jeg bange for, at jeg måske ikke er god nok eller kan de samme ting, som han kunne. Selvom hun selv siger, at hun ikke kan mærke forskel på min og hans, og det ikke er størrelsen men gørelsen, så kan man alligevel ikke lade være med at tænke sit.
Hun ved godt, hvordan jeg har det med ham, og det er ikke pga. ham som sådan, men mere det at han har været sin kone utro med min kæreste; sådan nogle personer har jeg ikke meget tilovers for.
Men nu er der så bare det, at min kæreste åbenbart har mødt ham under en shoppingtur, og nu er de begyndt at SMS’e sammen. Jeg stoler 100% på min kæreste, når hun siger, at der ikke forgår noget andet end venskab. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at have de tanker om, at han måske begynder at sende lumre SMS’er til hende, som han gjorde før i tiden, og de evt. mødes bag min ryg pga. min holdning til ham. Men hun har sagt, at hun kun vil mødes med ham, hvis jeg også tog med, for at han ikke skulle prøve på noget.
Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg står henne og vil heller ikke begynde at snage i hendes ting, og jeg vil heller ikke bestemme, hvem hun skal have som ven osv., da mange af hendes venner er tidligere kollegaer.
Hvordan kan jeg få det lagt bag mig, så vi kan komme videre?
Mvh M, 25 år

SVAR:
Kære M
Tak for din henvendelse. Jeg kan godt forstå, at det fylder og rumsterer i dit hoved, når din kæreste før har haft noget kørende med sin tidligere kollega. Det holdt ham ikke tilbage dengang, at han var gift. Kan han nu finde på at komme for tæt på igen?
Vær åben og ærlig
Du skriver, at du ikke vil snage i hendes ting og ikke vil bestemme, hvem din kæreste skal have som venner. Det er et godt udgangspunkt. Det er jo formodentlig heller ikke alle din kærestes tidligere venner, hun har haft et forhold til – kun ham fyren, der nu begynder at rumstere igen.
Det fylder hos dig – og det sætter helt tydeligt en kile ind mellem dig og din kæreste. Som jeg fornemmer det, vil det drive jer fra hinanden, hvis det fortsætter. Derfor er du nødt til at være åben og ærlig over for din kæreste om, hvordan du har det med ham fyren.
Tag udgangspunkt i dig selv
Når du fortæller, så tag udgangspunkt i dig selv. Fortæl at du bliver ked af det, når hun ser ham eller sender sms’er til ham. Fortæl, at du bliver usikker på dig selv og på jeres forhold. Så må din kæreste forholde sig til det, du fortæller.
Brug ikke bebrejdelser over for din kæreste, og giv ikke hende skylden for det skete. Tag udgangspunkt i dig selv og i, hvordan DU har det med det.
I skal være sammen om det
For at tilliden kan bevares i jeres forhold, er du nødt til at føle dig sikker på din kæreste. Og det fornemmer jeg, at du ikke er lige nu. Hun siger, at det ikke er andet end venskab, men det fylder alligevel så meget hos dig, at du vælger at søge råd hos andre. Og det er godt, at du gør det!
Det kan komme dertil, at hun må skrive til ham, at de ikke kan have kontakt, fordi det ødelægger jeres forhold, og fordi det nedbryder tilliden mellem dig og din kæreste. I skal stå sammen om at holde det ude. Det skal ikke bare være din kamp, men noget “fælles tredje” der står udenfor jer, og som I er sammen om at bekæmpe. På den måde giver I tilliden gode kår i jeres fællesskab – og på den måde hjælper det dig til at lægge din kærestes fortid bag dig.
I har det VEL godt sammen
Jeg kan ikke lade være med at tænke over din indledende bemærkning, hvor du skriver, at I har “det vel godt sammen”. Gad vide, hvad du lægger i det. Det lyder ikke, som om du faktisk synes, I har det godt sammen. Jeg kommer til at tænke på, om det er samme holdning, du viser din kæreste: I har det VEL godt. Hun er nødt til at vide, at du virkelig vil hende og omvendt.
I skal VILLE have det godt sammen, tro på hinanden, stole på hinanden og tro på en fælles fremtid sammen. Det er med til at gøre jeres forhold godt – og ikke bare godt nok. Jeres forhold skal være så stærkt, at det kan stå imod den storm, I står i lige nu. Vis, at I virkelig vil hinanden!
Når du har læst mit svar, kan du overveje at læse det igen sammen med din kæreste – og lad svaret være et udgangspunkt for en snak om jeres forhold og det, I (du) oplever lige nu.
Måske kan I også bruge artiklerne Kærlighed i praksis, Den nødvendige tilgivelse og Når fortiden gør ondt til at sætte ord på nogle af jeres følelser og finde den nye fælles vej frem.
De bedste hilsner
Steen