Hvordan håndterer vi, at han har haft sex, før vi blev kærester?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver til jer, fordi jeg snart skal giftes. Vi har det utrolig godt sammen, og vi glæder os rigtig meget. Min forlovede blev kristen for nogle år siden, men jeg har egentlig aldrig haft det indtryk, at han har levet det helt vilde liv. Han er vokset op i en kulturkristen familie.

Vi har talt lidt omkring det seksuelle i vores kommende ægteskab og skal også have nogle ægteskabssamtaler på et tidspunkt. Jeg har længe tænkt meget over, om han har været sammen med andre piger, fordi jeg også tænker, det måske er meget væsentligt i forhold til, at jeg ikke har været sammen med andre før. Jeg synes at vi i vores forhold er gået meget langt. Vi har ikke været sammen seksuelt, men vi har måske været lidt for dårlige til at stoppe.

Det kom meget overraskende for mig, at han har haft sex med en kæreste for længe siden. Han forstod ikke helt, hvorfor jeg spurgte, nok fordi han allerhelst gerne vil glemme det. Men jeg blev virkelig ked af det, fordi jeg virkelig ønsker, at det vi skal have sammen er helt specielt. Jeg tænker på, om han vil komme til at sammenligne det vi har, med det han havde.

Han siger, han har fortrudt det og har bedt rigtig meget over det. Han spurgte endda, om jeg kunne tilgive ham. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på det. Jeg har tilgivet ham, fordi jeg ved, at han var et helt andet sted og er blevet en ny person nu. Mange mennesker har været sammen med andre, før de bliver gift, men hvordan håndterer man det? Jeg tror ikke, han har lyst til at tale mere om det.

Jeg håber virkelig, I kan hjælpe og komme med nogle råd.

Kvinde, 18 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit gode spørgsmål. Og stort tillykke med det kommende ægteskab! Jeg var i samme situation som dig, før jeg blev gift for 11 år siden. Og selvom vi mennesker ikke oplever tingene på samme måde, er der måske alligevel nogle ting, du kan bruge.

Tilgivelse og konsekvenser

For det første er det helt forståeligt, at du bliver ked af at høre, at din forlovede har haft sex med en anden. Det er rigtig fint og godt, at han beder om tilgivelse – det har både han og du brug for. Tilgivelse betyder, at du ikke tilregner ham det, han har gjort – altså ikke bruger det imod ham.

Læs mere i vores artikel Den nødvendige tilgivelse.

Men det betyder jo ikke, at I ikke længere kan mærke konsekvenserne af hans handlinger. For det første gør det dig ked af det, og for det andet gør det dig bekymret for at blive sammenlignet, når I skal have sex. (Forresten: Flot gået med at vente med sex til efter brylluppet – jeg ved godt, at grænserne kan være svære, men tro mig: Det er klart en gevinst at vente til efter brylluppet!)

Nødvendigt at tale om det

Du skriver, at din forlovede ikke har lyst til at snakke mere om det. Det er næsten den værste konsekvens, hvis der bliver noget i jeres forhold, som I ikke kan snakke åbent om. Selvfølgelig er det ikke sjovt for ham at snakke om noget, som han skammer sig over, og som han tydeligvis kan se, gør dig ondt. Men samtidig er det vigtigt, du får svar på de spørgsmål, du har, så du med tiden kan lægge det til side uden at skulle gå og bekymre dig og fantasere om, hvad der mon skete dengang.

Aftal nogle tidspunkter, hvor I får snakket sammen – en gåtur eller en rolig eftermiddag. Det gode ved aftalte tidspunkter er, at din forlovede ikke føler det som et bagholdsangreb. Forklar ham, at det ikke er, fordi du vil hælde salt i såret, men fordi du ikke ønsker, at der er noget, som kommer imellem jer. Det er ikke sikkert, han vil forstå, hvordan det kan hjælpe at snakke om det og måske få svar på detaljer – han vil jo hellere glemme og lægge det helt væk – men det er nu engang sådan, du bedst kan bearbejde det hele.

Min mand og jeg snakkede om det i forlovelsestiden og også i begyndelsen af vores ægteskab. (Da vi begyndte at dele sex, forstod jeg mere af, hvad det betød, at han havde delt den oplevelse med en anden, og havde brug for at vende det igen). Så kom der et tidspunkt, hvor jeg ikke havde brug for at høre mere, og hvor jeg lagde det væk – og siden har vi ikke haft brug for at snakke om det, men der ligger ikke noget usagt imellem os, og det er det vigtige.

I begynder på noget nyt sammen

I forhold til din bekymring om at blive sammenlignet kan jeg berolige dig med to ting:

  1. Når det er så længe siden, har din kæreste glemt meget om oplevelsen – den står ikke skarpt i hans erindring, og den er pakket ind i skam, som gør at det ikke er noget, han tænker tilbage på med glæde.
  2. Sex efter man har lovet hinanden kærlighed for livet er en helt særlig oplevelse, som ingen af jer har prøvet før. Din forlovede vil sikkert være nervøs, som var det første gang, fordi han er ligeså bekymret for, om han kan gøre dig tilfreds, som du er i forhold til ham.

Og husk, at sex skal læres. Det bliver ikke nødvendigvis fyrværkeri og farver de første gange, fordi det tager tid at finde frem til, hvordan det hele fungerer, og hvad hinanden kan lide. Men hvis I tager det som et eventyr, hvor I skal lege og udforske sammen, skal det nok blive godt!

Læs mere om det i vores artikel Sex den første tid – i praksis og find flere artikler og svar til andre i temaet Den første gang.

Bed sammen og tilgiv med ord

Det er så godt, at din forlovede har bedt over det her. Det kan jeg også varmt anbefale, at I gør sammen. Lad ham høre dig sige, at du tilgiver ham. Det vil også gøre det nemmere for ham at tro på, at Gud tilgiver ham. Tilgivelse er en viljehandling. Og så skal du bearbejde følelserne undervejs, som de kommer, ved at snakke med ham om dem og ved at tillade, at de er der. Så finder de deres rette hylde, og på et tidspunkt bliver det blot en del af jeres fælles historie. Måske kan I på et tidspunkt hjælpe andre i samme situation, ligesom min mand og jeg gør :-)

Det bliver heller ikke sidste gang i jeres ægteskab, at I får brug for at bede om og give tilgivelse til hinanden, så I kan ligeså godt øve jer i at sige ordene højt. Det er stærke ord, som har en helende virkning.

Det er en super idé at gå til førægteskabelig rådgivning – det er en fantastisk start på ægteskabet, så skynd jer at melde jer til. Og vær så åben som muligt – også om sex – så får I mest muligt ud af det. Jeg ved ikke, om I allerede kender nogle tilbud. Ellers vil jeg anbefale de her: Parat til start og Forlovelsessamtaler.

Guds velsignelse over jeres samtaler og forlovelsestid!

Venlig hilsen
Maria