Hvordan håndterer jeg, at min kæreste ser porno?
Hej
Jeg har fået en kæreste for et halvt år siden. I starten af forholdet fik vi snakket om, at han så porno. Det gjorde mig frustreret og ked af det. Det får mig til at føle mig utilstrækkelig, i og med at han opsøger at se andre for at opleve tilfredsstillelse, og jeg har svært ved tanken om, at han onanerer til andre nøgne kvinder. Min kæreste så under samtalen, at det påvirkede mig meget, og han fortalte, han gerne ville stoppe med at se det. Jeg har nu spurgt ind til, hvordan det står til med det. Han har næsten holdt sig fra det, men har engang i mellem set det.
Jeg synes, det kan være svært at være i. Vi vil selv vente med sex til ægteskabet, og jeg finder det vildt frustrerende, at jeg ikke blot selv kan gå ind og tilfredsstille ham, når han føler sig fristet til at se det. I princippet ville jeg jo meget hellere, at han kiggede på mig nøgen. Det gør mig ked af det at tænke på, at han nogle gange kigger på andre nøgne kvinder, og det ved han godt. Da vi snakkede om det nu her, blev jeg igen ked af det, og han sagde, at han føler skyld over, at han er kommet til det og har dårlig samvittighed.
Jeg synes, det er svært at vide, hvordan jeg skal håndtere situationen. Jeg tænker, at jeg har brug for at samle mine tanker lidt omkring det og nedskrive, hvordan jeg har det med det og læse det for ham. Umiddelbart kunne jeg også godt finde på at foreslå ham at få blokeret siderne. Men jeg er i tvivl om, hvordan han vil tage det forslag.
Hvordan synes I, det er bedst at håndtere situationen?
Kvinde, 25 år

SVAR:
Hej kvinde på 25 år
Det er godt, du tager sagen og dig selv alvorligt og skriver til os.
Porno er ikke en konkurrent til dig
Jeg kan godt forstå, at du føler dig utilstrækkelig og vraget i forhold til pornoen, men jeg synes ikke, du skal være for hård ved dig selv. Ud fra det du skriver, tyder det på, at din kæreste også så porno før, I begyndte at komme sammen, så du behøver ikke at tage hans trang personligt. Det handler sandsynligvis mere om, at han generelt savner at få udløst sin seksuelle energi.
Vær mere sammen
Selvom pornoen tilsyneladende viser nogle “perfekte” kvinder, der tilfredsstiller mænd med stor succes, er det kunstigt. Der er jo ikke nogen intimitet i det. Derfor kan det måske hjælpe dig at betragte pornoen som en falsk erstatning. Du behøver ikke at føle dig udkonkurreret.
Nu ved jeg ikke, hvor meget tid han bruger på porno, og hvor meget I er sammen. Hvis I ikke ser hinanden så tit, var det måske en ide at ses oftere. Porno er mere fristende, når man er alene.
Bliv ved at tale om det
Det glæder mig, at I kan tale om det, og at din kæreste er åben for at stoppe med at se porno for din skyld. Det vidner om en seriøs kærlighed til dig. I har valgt at vente med sex til ægteskabet, og det synes jeg er et godt og rigtigt valg. Men det vil skabe frustrationer, og så længe I venter, vil fristelsen til at se porno være stærk for din kæreste.
Måske kan I få noget ud af at læse nogle artikler og svar i vores tema om porno – eller finde flere svar til andre ved at søge på vores side. Det kan måske give både ham og dig større forståelse for hinandens opfattelse af tingene. Især vil jeg anbefale svarene
Sexscener og tidligere pornoforbrug påvirker vores ægteskab
Skal vi gifte os, når min kæreste er afhængig af porno?
Pornofiltre og ægteskab
Det er helt naturligt, at I har lyst til sex med hinanden, når I nu udvikler jeres forhold. Det kan være en god ide med pornofiltre, og så synes jeg, at I samtidig skal forlove jer. Det skylder du din kæreste, så han har et mål at se frem til. Du skriver ikke, hvor gammel han er. Men hvis han også er midt i 20’erne eller ældre, synes jeg, tiden er moden til at arbejde hen imod at blive gift.
Endelig er det en hjælp, hvis I kan bede sammen og tage Gud med ind i forholdet – både hans vejledning og hans tilgivelse.
Må Gud velsigne jer i jeres fælles vandring.
De bedste hilsner
Peter