Kan I hjælpe mig med ulykkelig kærlighed og et kristent fællesskab?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk

Jeg er en ung mand på 20 som startede på universitetet sidste sommer.

Jeg er født og opvokset i et "halv" religiøst hjem, med det mener jeg at der aldrig var tvivl om at vi havde troen, men ikke bad aftenbøn eller gik i kirke udover mine forældres bibelgruppe. Jeg skriver herinde af flere årsager, som jeg dog tror allesammen hænger sammen.

Da vi sommers startede på Universitetet, skulle vi selvfølgelig til en masse fester og en tur. den første dag, var der en stor fest hvor jeg kom til at snakke med en helt fantastisk pige, hvor jeg straks faldt for hende. et par uger efter skulle vi på en weekendtur, og jeg håbede inderligt at snakke med hende igen, men det er ikke så nemt at finde rundt når der er over 1000 der færdes det samme sted.

på et tidspunkt gik jeg væk fra mine venner for at gå ud og ryge, og derefter fandt jeg hende hvor hun satte sig hen til mig, selvom hun ikke ryger. vi snakkede også meget den dag, men siden hen er det ikke blevet til meget. Vi er begge to generte, og jeg ved heller ikke om hun overhovedet er interesseret i mig, men jeg skrev for en uge siden til hende i en privat besked på facebook, hvor jeg spurgte hvordan det gik med hendes nye studie.

Jeg vil utrolig gerne være sammen med hende, men er bange for nederlaget. jeg har aldrig haft et længervarende forhold, og det har hun vidst heller ikke. så hvordan starter man den, uden at skulle falde i med begge ben hvis det går galt?

Et andet problem jeg tumler en smule med, er at jeg er begyndt at drikke øl og vin dagligt. Der går næsten ikke en aften, hvor jeg ikke tager mig et par øl, og gerne efter en forelæsning med andre, hvis det kan lade sig gøre. Jeg får det både bedre og dårligere af det, for nogen gange kommer jeg til at tænke mere over tingene omhandlende hende, og andre gange er det modsat. Men det er noget jeg gerne vil stoppe, men jeg ser de to ting, som om de hænger sammen, men det kan måske også bare være en undskyldning fra min side...?

En helt anden ting er, at jeg savner nogen kristne at være sammen med. Jeg tror ikke der er mange af dem på mit studie, og vil derfor gerne i en forening, især kfum&k. problemet her var bare, at det var en meget sømmentømret gruppe der var der, og det var ikke nemt for en ny at komme ind og snakke med der. Jeg søger ikke nogen kristne at snakke religion med, men nogen som har det kristne livssyn (som jeg for første gang rigtig mødte på en kfum&k efterskole) som jeg godt kan savne af og til. spørgsmålet er derfor i bund og grund, hvor jeg skal opsøge sådan noget når nu kfum&k var en meget lille og sømmentømret gruppe.

SVAR:

Kære forvirrede

Når jeg læser dit indlæg, får jeg en fornemmelse af, at du er både forvirret, restløs og ensom, og også at du måske er knap så optimistisk på tilværelsen, selvom du skriver det. Derfor vil jeg allerførst skrive, at jeg håber du vil finde en god ven eller måske en studievejleder eller en anden, som du kan tale med om alt det, der ligger dig på sinde – for jeg synes det er vigtige spørgsmål du tumler med.

Det er selvfølgelig godt, at du skriver herind, og jeg vil forsøge at svare på de forskellige ting du spørg om, og håber, at det kan give dig lidt at gå videre med.

Gå langsomt frem

Jeg forstår godt, at du har svært ved at komme videre med den kontakt, du har fået til en sød pige. Jeg vil foreslå, at du forsøger ikke at gå for hurtig frem. Selvom det kan være svært at forstå, er det ikke afgørende at have et forhold til en person af det andet køn, og du beskriver selv, at det har været svært for dig at fastholde et forhold, derfor tror jeg det vil være godt, hvis du forsøger stille og rolig at bevare og udbygge den fortrolighed, som du begynder at mærke imellem jer.

Fortrolighed, ærlighed og nærhed er noget alle mennesker har brug for også selvom det ikke udvikler sig til et egentlig kæresteforhold. Gode fortrolige venner kan du aldrig få for mange af. Derimod kan du såre både dig selv og hende, hvis du for hurtigt stiller forventninger om, at I skal være kærester, eller hvis I ligefrem vælger at blive kærester for bare lige at prøve det, og så senere bryder forholdet, fordi ingen af jer var klar til det.

Når alkohol bliver til misbrug

Hvad angår din beskrivelse af, hvilken plads alkohol har fået i din hverdag, så vil jeg allerførst sige, at jeg selv holder af at få en øl eller et glas vin ved specielle lejligheder, så jeg er ikke ude på at du skal være afholdsmand. Men når jeg læser dette afsnit i mailen, tænker jeg, at du har brug for at være meget forsigtig og opmærksom på dig selv. For at være det, kan det være en god ide at snakke med en, som kender dig rigtig godt, og som du ikke drikker sammen med, så de kan være med til at forhindre, at det bliver til et forbrug, der udvikler sig til et misbrug – for det kan meget let ske. Jeg tror, det vil være svært for dig at læse dette, men jeg skriver det, fordi jeg oprigtig bekymret for, hvad det vil føre til for dig - og det tror jeg også du selv er, da du skriver om det.

Det vil helt sikkert være godt, hvis du forsøger at finde et andet ”ritual”, som du kan afslutte dagen og forelæsningen med. Her kan det måske netop hjælpe dig, hvis du finder et godt kristent fællesskab at være med.

Om at finde et kristent fællesskab

Jeg tror, du har fuldstændig ret i, at du har brug for et fællesskab at være med i. Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, eller hvad du egentlig er interesseret i, men i de fleste byer er der mange forskellige kristne fællesskaber. Måske er der en gruppe af kristne, der mødes på dit studiested, f.eks. en gruppe fra Kristeligt Forbund for Studerende. Det kan også være du kender kristne jævnaldrende fra din hjemegn, som kan hjælpe dig med at finde et godt fællesskab, der vil være glad for at tage imod dig.

Du har formuleret dit behov og dit ønske om et fællesskab, så må du vise dig selv så meget respekt, at du tager hånd om dit behov og gør noget ved det. Find ud af hvem der er på dit studiested, du kan tage kontakt med? Du kan også ringe til nogle af de kirkelige organisationer, som du kunne tænke dig at finde ind i, f.eks. KfumogK (som du selv nævner), KFS (Kristeligt forbund for studerende), IMU (Indre Missions unge). Find deres telefonnr på nettet, fortæl hvilken by du bor i, og hør om de har nogle fællesskaber i dit område. Find evt. de lokale kirkers hjemmeside, og se, hvad de har af fællesskabs tilbud. Og vid så.. at ja, det kan tage tid at falde til i et nyt fællesskab. Men det er det værd.

De bedste ønsker for dig, Bjarne