Hvordan fortælle hende om min fortid, uden hun forlader mig?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en kristen fyr, som har mødt en sød pige og kom til at gå i seng med hende, fordi jeg følte, det var den eneste måde, jeg kunne beholde hende!

Efter noget tid havde jeg meget dårlig samvittighed og sagde til hende, jeg ikke kunne mere, og hvis hun ville have mig, så måtte hun vælge Jesus også!

Det blev til den mest fantastiske ændring af hende, og vi lever nu et dejligt kristent kæresteliv uden sex og venter til den dag, hvis vi skal giftes ;-) Vi har været sammen et halvt år :)

Nu ved vi efterhånden alt om hinanden, men der en ting, jeg gerne vil dele med hende.

For da jeg var mindre (9. klasse og 1.g) brugte jeg det, der hedder chatroulette, hvor man kan skrive med fremmede folk fra hele verden på webcam. Men da jeg tit fik at vide, jeg var lille, brugte jeg det til at vise min overkrop frem for pigerne derinde for at få komplimenter og føle mig mere værd. Det resulterede dog tit i, at jeg viste ALT og stod og onanerede på kamera med en fremmed pige, så vi kunne nyde synet af hinandens kroppe. Og det skete så tit, der var nogle, der var friske på det derinde.

Jeg er bange for at sige det til hende, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal fortælle hende om den svære del af mit liv, som jeg jo godt vidste, var forkert. Hvordan kan jeg sige det til hende, så hun ikke forlader mig?

Så for at gøre en lang historie kort: Hvad siger jeg til hende, så hun ikke føler, jeg har lyst til andre piger end hende?

Hilsen mig, 19 år

SVAR:

Kære dig på 19

Tak for din mail til AdamogEva.dk, hvor du spørger om, hvordan du kan fortælle din kæreste om noget meget svært fra din fortid. Du skriver, at du er bange for, hun kan finde på at forlade dig, hvis du fortæller hende det, så jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at gøre.

En opmuntrende historie

Allerførst vil jeg sige, at det er en virkelig opmuntrende historie, du fortæller om jeres forhold. Hvor er det flot, at du midt i forelskelse og kriller og alt det andet, en forelskelse indebærer, er i stand til at stoppe op, mærke efter og beslutte dig for at fortælle din kæreste, at du synes, I skal vente med at have sex. Det er bare godt gået! Og hvor er det flot, at I har været i stand til at træde et skridt tilbage – det er faktisk en rigtig svær ting at gøre. Og så er det jo bare rigtig dejligt at høre, at din kæreste ligesom dig har valgt Jesus!

Et forhold bygger på ærlighed

Det næste, jeg vil sige til dig, er, at det er en rigtig god beslutning, at du vil fortælle din kæreste om de seksuelle oplevelser, du har haft på chat-rouletten. Et forhold bør bygge på gensidig ærlighed, og det er vigtigt, man har en fornemmelse af, at man virkelig kender den anden. At kende sin kæreste handler ikke kun om at kende alle de gode og lette ting, men det handler i ligeså høj grad om at kende til det svære og til det, der gør ondt. I den første tid af et forhold bruger man ofte mange kræfter på at vise den anden alle sine gode sider. Man vil gerne imponere den anden, og man vil gerne have, den anden synes, at man er sjov, spændende og dejlig. På den måde kan det nogle gange være svært at have hele ens person med i starten af forholdet, hvor det hele er lidt ekstra lyserødt.

På et tidspunkt bliver det dog nødvendigt at lave om på det, da man helt naturligt har brug for at være et helt menneske i forholdet – det vil sige, at der også skal være plads til de svære, pinlige og skamfulde ting fra ens liv. Jeg tror, det er det, du begynder at mærke. Du har et ønske om, at din kæreste skal kende alt om dig, og dermed også den del af dig, som du indtil nu har holdt hemmelig. Når man siger ja til en anden person på den måde, som man gør, når man indleder et forhold og endnu mere, når man bliver gift, så siger man ikke kun ja til en fælles fremtid. Man siger også ja til den fortid, man hver især bringer med ind i forholdet.

Vi har alle noget i bagagen

Jeg tror, at langt de fleste, der indleder et forhold, har noget, de synes er svært at fortælle deres nye kæreste. Det er svært at undgå, når man har levet mange år uden at kende vedkommende og pludselig ønsker, at vedkommende kender en helt igennem – ligesom man ønsker selv at kende vedkommende helt igennem. Mange oplever, at det faktisk styrker forholdet på længere sigt at få snakket om nogle af disse ting, da det kan være med til at skabe en tillidsfuld atmosfære, hvor intimiteten har en god grobund. Jeg håber, at det er, hvad du kommer til at opleve.

Du viser hende tillid ved at være ærlig

Når jeg skriver, at de svære samtaler kan være med til at styrke forholdet på længere sigt, skyldes det, at de svære samtaler naturligvis også kan gøre ondt, før de resulterer i noget godt i forholdet. Det er ikke til at vide, hvordan din kæreste reagerer på det, du fortæller hende, men af og til skal der jo lidt tid til at fordøje svære ting. Jeg er dog overbevist om, at hun hellere vil have, at du deler det med hende, end at du holder det for dig selv. Ved at dele dine svære oplevelser med hende, viser du hende nemlig tillid. Tillid til, at hun kan håndtere dine erfaringer og de svære ting i dit liv og tillid til, at hun kan være med til at hele dine sår.

Et par råd

Når du fortæller hende om dine oplevelser, synes jeg, du skal vælge et tidspunkt, hvor I har god tid, så I kan få snakket tingene ordentligt igennem. Vælg også et sted, hvor I ikke bliver afbrudt. I kunne for eksempel gå en tur sammen. Jeg synes, du forklarer dig rigtig godt i det brev, du har sendt til os, så måske kunne det være et udgangspunkt for jeres snak? Her forklarer du nemlig rigtig fint, at du begyndte at gøre det for at styrke dit selvværd. Hvis det kan hjælpe dig, er du også meget velkommen til at vise din kæreste dit brev til mig og mit svar til dig.

Du spørger desuden, hvordan du kan få fortalt hende det, så hun ikke føler, at du har lyst til andre piger end hende. Måske behøver det ikke at være dit hovedbudskab? Måske er det vigtigste at få fortalt, hvad du har oplevet, hvorfor du gjorde, som du gjorde, og at du ikke har tænkt dig at gøre noget lignende igen.
Af og til kan man opleve at få lyst til og føle sig tiltrukket af andre piger/kvinder end sin kæreste eller ægtefælle, og det er der som sådan ikke noget galt i, så længe man ikke vælger at handle på disse impulser. Der er masser af smukke kvinder i verden, men man har altså valgt lige netop én, som man ønsker at rette hele sin seksualitet imod.

Tilgiv dig selv

Til sidst vil jeg skrive, at det ikke kun er vigtigt for processen, at din kæreste accepterer din fortid. Det er mindst lige så vigtigt, at du accepterer din fortid og tilgiver dig selv for de ting, du har gjort. I dit brev skriver du ikke noget om det, så det kan være, du allerede har gjort det, men jeg skriver det alligevel, da jeg mener, det er meget vigtigt.

Rigtig meget held og lykke med snakken. Jeg håber, det kommer til at gå godt, og at ærligheden vil gavne jeres forhold!

Mvh. Niels Peter Nielsen