Hvordan finder jeg mig selv mellem lille-pigen og prøve-ting-af-pigen?
Hej Adam og Eva.
Jeg er en pige på 16 år, der har et spørgsmål, som jeg håber, I vil prøve at forstå og måske svare på.
Jeg er lige startet i en ny skolesammenhæng med nogle helt nye mennesker. Min vennegruppe ryger alle hash og tager ind imellem også stoffer. De har været sammen med flere drenge og været på samtlige natklubber osv. Jeg kan mærke, at jeg ikke helt føler mig tryg ved at være sammen med dem, når de gør det. Jeg føler på en måde, jeg er alt for uskyldig til det. Jeg er overbevist om, at jeg ikke kommer til at lave noget som helst med en dreng eller gå rigtigt i byen inden for det næste stykke tid, men alligevel fanger det mig lidt.
På den ene side føler jeg, det er normalt at gå ud og drikke lidt og ryge nogle cigaretter i ny og næ, når man er 16 år. På den anden side har jeg også følelsen af skyld og skam, når jeg kommer hjem og lugter af røg og alkohol, fordi mine forældre vel stadig ser mig som den fine, lille pige.
Hvordan skal jeg forholde mig til det her nye miljø med stoffer og ting og sager, som jeg ikke kunne forestille mig selv at gøre nu? Hvis jeg nu en dag bliver taget på fersk gerning i at have siddet sent om aftenen i byen eller ryge osv., hvad skal jeg så gøre?
Jeg har et fantastisk forhold til mine forældre, men jeg føler ikke, det går at sige tingene præcist, som det er.
Til sidst: Kan man godt kysse en dreng og stadig være uskyldig? Er vildt forvirret, for sommetider længes jeg virkelig efter at prøve sådan noget, men jeg ved, at jeg sikkert vil være forvirret og skamfuld bagefter, fordi der igen røg noget uskyldighed ...
Mvh den usikre og forvirrede, 16 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære J
Mange tak for dit brev. Allerførst vil jeg sige til dig, at din forvirring og usikkerhed er helt naturlig. Du er ved at løsrive dig fra dine forældre, og du er i gang med at finde ud af, hvem du selv ønsker at være. Her spiller indflydelse og påvirkning fra venner en vigtig rolle.
Du er lige begyndt på en ny skole, og det kan gøre, at du oplever dig selv som mere usikker og forvirret end ellers. Det er dejligt, du hurtigt har fundet et fællesskab med nogle søde mennesker. Når det er sagt, så giver jeg dig ret i, at det ikke er problemfrit at være med i en gruppe, der bl.a. ryger hash og ind imellem også tager stoffer.
Ny gruppe og grænser
Jeg vil gå direkte til dine overvejelser om, hvordan du skal forholde dig til det nye miljø, du er blevet en del af. Du skriver, at du på ingen måde har lyst til at ryge hash eller tage stoffer. Det er jeg glad for, du skriver. Det er utroligt vigtigt, at du holder fast i dig selv og dine grænser. Jeg hæfter mig ved din bekymring, og at du ikke altid føler dig helt tryg i deres selskab. Samtidig skriver du, at du har lyst til at prøve nogle grænser af. Her vil jeg igen sige, at det hører med til det at være ung. Alligevel skal du overveje meget nøje, hvilke konsekvenser dine valg kan få for dig på længere sigt.
De bedste venner for dig
Overvej, om dine nye venner får det bedste frem i dig. Er det nogle relationer, du ønsker at bygge videre på? Vil de være der for dig, hvis du får brug for dem som venner? Du spørger meget direkte, om du skal sige fra over for det hele og derved gå glip af en masse gode grin, sjov og positivitet. Overvej, om der er andre sociale sammenhænge, hvor du kan få opfyldt disse behov. Du vil gerne kunne hvile i at have det sjovt, og det føler du ikke, du kan, som det er lige nu. Overvej, om det er fordi, du er sammen med de forkerte mennesker, eller om det er fordi, du ikke kan stå ved dine valg over for dine forældre?
Forholdet til dine forældre
Du skriver, at du har et fantastisk forhold til dine forældre, men du føler dog ikke, du kan tale med dem om dine overvejelser om dine nye venner. Jeg vil gerne udfordre dig på forholdet til dine forældre. Ønsker du, at dine forældre fortsat skal se dig som den “rene” og “uskyldige” pige? Eller ønsker du, at de respekterer dig som en datter, der er på vej til at blive voksen, og derfor træffer egne valg? Du føler skyld og skam, når du gør noget, som du tror, dine forældre ikke bryder sig om. Jeg vil opfordre dig til at tale med dine forældre om dine følelser. Det er min erfaring, at forældre ofte har en fornemmelse af, når deres børn prøver grænser af. Det kan være svært at italesætte for begge parter. Overvej, hvad der er værst: Din frygt for “at blive taget på fersk gerning”, eller at du tager mod til dig og indvier dine forældre i dine bekymringer. Nu kender jeg jo ikke dine forældre, men måske du vil blive overrasket over, hvor godt det er at vende dine overvejelser og bekymrede tanker med dem.
Kysse og stadig være uskyldig?
Din længsel efter at kysse en dreng er også helt normal. Det er vigtigt, du gør dig nogle overvejelser, inden du vælger at kaste dig ud i det. Det er dejligt at kysse, og et kys giver udtryk for en intimitet og nærhed, som du ønsker at dele med én, du har stærke følelser for. For mig er et kys mere og andet end den fysiske handling, der foregår, når to menneskers læber mødes. Min erfaring er, at mange oplever, at kys sætter nogle seksuelle følelser i gang i kroppen. Det gælder for både piger og drenge. Disse følelser kan være stærke og overvældende. Kys kan lede til mere, også uden du – eller den du kysser – har ønsket det. Jeg er lidt usikker på, hvilken betydning du lægger i ordet “uskyldig”, når du bruger det i forhold til at kysse en dreng. Jeg mener ikke, det i udgangspunktet er forkert, hvis du kysser en dreng.
Inden du eventuelt vælger at gøre det, vil jeg udfordre dig på at gennemtænke, om det blot er for at prøve at kysse og få stillet din nysgerrighed og længsel? Overvej, hvor godt du kender den, du ønsker at kysse med. Jeg har mødt flere eksempler på misforståelser og sårede følelser, når kys bliver delt mellem to, der ikke kender hinanden og den andens følelser særlig godt. Mit råd til dig er, at du gemmer dine kys til en dreng, du kender rigtig godt, er forelsket i, og som du ønsker at være kæreste med.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.
Jeg håber, du snart finder ro i, hvilke valg der er de rigtige for dig. Pas godt på dig selv!
Kærlig hilsen
Mette