Hvordan få mod til at få en kæreste og fortælle mor om det?
Det første er, at jeg hver gang, jeg er helt vildt forelsket i en dreng, og vi kysser, holder i hånd osv., så ender det med, at jeg dropper dem, af den simple årsag at jeg faktisk aldrig har haft en kæreste og derfor ikke rigtig tør...
Den anden grund er, at det hjemme hos mig er et stort tabu at snakke om kærester og drenge osv. Så jeg tør ikke fortælle min mor, at jeg har fået en kæreste, da det aldrig har været noget, vi har talt om. Jeg har en storesøster på 19, som først nu taler åbent om, at hun har en kæreste ...
Jeg vil sååååå gerne være kæreste med den her dreng, men faktisk så tør jeg ikke at tage ham med hjem og at vise ham til min mor ...
Plzzz hjælp mig, det er så træls ...
F, 15 år

SVAR:
Kære F
Det er dejligt, at du har fundet én, som du er rigtig forelsket i, men ikke så rart hvis det ender med, at du gør, som du plejer.
Vaner kan ændres – også i din familie
Det er meget forskelligt i familier, hvor meget man taler om derhjemme, og hvor åben man er overfor hinanden, når det handler om følelser. Det er rigtig dejligt, hvis du og din søster kan få glæde af hinanden og betro jer til hinanden. Det vil selvfølgelig også være rigtig rart, hvis du kunne få fornemmelsen af, at din mor ville synes,  det var ok, at du tog en ven/kæreste med hjem.
Hvis I aldrig har talt om kærester derhjemme, så ved du måske heller ikke, om hun gerne vil møde jeres kærester. Måske er hun genert, og ved ikke helt, hvordan hun skal bringe emnet på bane.
Hvis det ikke tidligere har været naturligt, at I taler en masse sammen om alt muligt; altså lige fra skoleemner, venner, menstruation, følelser osv. så er det svært at få begyndt, men det kan godt lade sig gøre. Der er bare én, der skal tage det første skridt og prøve det af. Du kunne evt. tale med din søster om, at I - næste gang hele familien sidder sammen og spiser – tager emnet om omkring, hvem I godt kan lide for tiden. Prøv det af, og se hvordan reaktionen er.
De fleste forældre vil gerne – men ved måske ikke hvordan
Nogle forældre er tilbageholdne, hvis de oplever, at de får lidt hårde svar fra teenageren, når de henvender sig om andre ting. De fleste forældre vil faktisk meget gerne vide, hvordan deres teenagere har det, hvad de laver, og hvem de ser. Måske er jeres vane med at tale om disse ting bare ikke rigtigt kommet i gang. Prøv om I to søstre kan indføre denne gode vane i jeres familie.
Vær opmærksom på, at I alle skal lære, hvordan man gør. Vi voksne kan komme til at spørge på en forkert måde eller kommentere noget på en måde, som I unge bliver kede af eller trætte af. Det er så jeres opgave at være lidt tålmodige med at lære jeres forældre, hvordan I gerne vil have, at de viser deres interesse. I kunne måske spørge jeres forældre til, hvordan det var for dem, da de fik et godt øje til hinanden og begyndte at være kærester.
Kærester for første gang
Med hensyn til det med at turde være kæreste med en, så er det også noget, du skal prøve af lige så forsigtigt. Du skal stille og roligt lære at give dig hen til en anden, stole på, at han vil behandle dig og dit hjerte godt. Igen vil jeg opfordre dig til at tale med din søster. Jeg tror, I vil kunne få glæde af at betro jer til hinanden, tale en masse om, hvordan det er have en kæreste, og hvordan det er for følelseslivet.
Jeg tænker, du kan have glæde af at læse den her artikel: Ét trin ad gangen er det mest sikre.
Held og lykke med opgaven og med alle de dejlige kæreste oplevelser, som du og din søster måske skal dele med hinanden i fortrolighed :-)
Mange hilsner fra
Anja