Hvordan bliver jeg mere klog på pigens følelser?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har rigtig mange spørgsmål, men der er et, som jeg virkelig ikke kan finde svaret på.

Der er den her pige, som jeg går på gymnasiet med. Det startede med, at vi var til fest sammen og hun var rimelig fuld og sagde til mig (diskret), at hun gerne ville kysse mig, men jeg afslog så ved at lade som om, jeg ikke hørte det (har det nemlig med at fortryde at være sammen med en pige, da de normal er noget pænere, når man er fuld). Men hende her var det noget andet med, hun var faktisk rigtig flot, og har selvfølgelig fortrudt ikke at have kysset hende, da jeg er rigtig forelsket nu.

Problemet er bare, at til den fest viste hun meget interesse for mig og fulgte mig helt vildt hele aftenen, men nu er det som om, at hun ikke rigtig gider alligevel. Jeg skal næsten altid starte en samtale, og hun indleder ikke rigtig til noget følsomt, det er altid mig, der skal det, men hvis jeg nu siger, at jeg har haft lyst til at kysse hende og sådan noget, siger hun bare:"nueh, hvor er du sød" og sådan noget. Så siger hun altid, at hun ikke rigtig turde eller at hun har droppet tanken, fordi at det er som om, at JEG ikke gider hende. Tør heller ikke skrive, hvad jeg føler, da jeg er langt fra sikker på, hvad hun føler, og også for ikke at blive til grin på skolen. Forresten har hendes venner også sagt, når jeg går forbi:" hey, der går kæresten jo"og så har de så efterfølgende grint af hende.

Nogen gange svarer hun heller ikke, når jeg skriver, men det gør jeg heller ikke. Kan virkelig ikke finde ud af det, håber i vil give et svar :(..

Den forvirrede dreng, 17 år

SVAR:

Kære forvirrede

Det er virkeligt heller ikke let at finde ud af, hvilke følelser der er i spil, og det lyder meget forvirrende, det du fortæller og oplever – med pigen, der først lægger op til dig ved en fest, og senere ikke viser samme interesse for dig, som hun gjorde i den første tilstand, du beskriver.

En forvrænget virkelighed

Et er hvordan mennesker opfører sig, når spiritus eller andre stimulanser spiller med og forvrænger virkeligheden – som du selv skriver: ”har det nemlig med at fortryde at være sammen med en pige, da de normal er noget pænere, når man er fuld…” for når kontrollen svækkes, følelserne forstærkes og virkeligheden ændrer form – hvad er så til at regne med?

Og bagefter kommer usikkerheden, klarsynet, hvad skete? Og hvad er virkeligheden?

Læs mere om alkoholens virkning her: Alkohol – så det rykker

Måske er I begge to usikre - både på hvem I selv er, og på hvordan I skal læse og forstå hinanden.

Den tvivl kan indeholde mange ting.

Som jeg forstår det, du skriver, ser du fortsat pigen, du fortæller om, og du taler også med hende - måske dagligt og er i kontakt med hende på sms.

Ærlighed og klarhed er vigtig

Der er en masse uklarhed mellem jer. Du er blevet forelsket i hende, fortæller du, men hun viser ikke samme interesse for dig, men afviser dig heller ikke. Det lyder til, hun tvivler på din oprigtighed?? Måske er I begge meget bange for at blive til grin for kammeraterne - noget af det mest ødelæggende for modet til at vise sin personlighed og stå ved sig selv.

Jeg får lyst til at spørge dig, om der er nogle fælles interesser mellem jer, noget I kan mødes om? (sport – lektier – film - musik??) så I gennem noget tredje kan lære hinanden bedre at kende, og der ikke skal være så meget ”gætteri”, men en ærlig kontakt mellem jer, så I dermed kan få lejlighed til fællesskab og se hinanden i en hverdag udenfor skolen – uden frygten for drillerier fra kammeraterne.

Jeg tror, det er meget vigtigt, at du gør dig klart, hvad du selv mener, og hvor du selv står. Hvad er det hos hende, du betages af? Er det nok for dig, at en pige i beruset tilstand har hvisket dig i øret, at hun har lyst til at kysse dig, eller hvad forventer du dig af et venskabs- eller kæresteforhold? Hvad er vigtigt for dig? Hvis du selv er afklaret og sikker på dig selv, sender du nogle klare budskaber, og så har hun også mulighed for at blive afklaret i forhold til dig.

Men der er altid en risiko for at møde afvisning og latterliggørelse. På den måde kræver det mod, og med det mener jeg i høj grad modet til at være sig selv og stå ved egne meninger og værdier. Det er prisen værd at kæmpe for – det er her det gode liv ligger gemt.

Jeg ønsker dig alt godt i kampen for det gode liv.

Kærlig hilsen

Else Ø. Andersen