Hvide knopper på penis – hvad sker der med mine underdele?
Hej. Jeg er en dreng på 14 år med en lys stemme, små klunker, og så er der noget mærkeligt med mit lem: Min penis er stadig lille som en lille drengs.
Jeg er ikke overvægtig og er 162 cm høj, men noget af det, der bekymrer mig, er at jeg under min penis og på mine klunker har fået små hvide prikker, jeg ikke kan få væk. Også nede omkring starten af min penis er der en slags hvid ring af hvide knopper rundt omkring min penis.
Jeg tør derfor heller ikke få mig en kæreste og har måttet afslå tilbud, selvom jeg godt ville, fordi det indebærer, at man skal have sex eller noget lignende.
Please hjælp mig, og helst uden forældre eller læger skal indblandes.
Hilsen den anonyme, 14 år

SVAR:
Hej
Hvide prikker er helt normalt
De små hvide prikker, du beskriver, er formentlig talgkirtler eller hårsække. De er helt almindelige, og rigtig mange drenge og mænd har dem. Du skal ikke forsøge at klemme på dem eller kradse dem væk. Så kan der gå betændelse i dem, hvilket medfører ømhed og ubehag.
Man kan ikke og skal ikke forsøge at fjerne dem. Du skal ikke være bekymret over det. Det er som sagt helt almindeligt.
Kæresteforhold uden sex
De hvide prikker skal i sig selv heller ikke holde dig fra at få en kæreste. Som 14-årig behøver et kæresteforhold ikke medføre, at man har sex eller noget lignende. Et kæresteforhold er meget andet end sex, og der er rigtig meget, som går forud for sex. Jeg vil gerne opfordre dig til at læse disse artikler og svar:
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Et trin ad gangen er det mest sikre
10 gode grunde til at vente med sex
Har lyst til sex med de fleste piger – har de også?
Pigevenner og drengevenner
Hilsen Boje