Penis og klunker klør - hvad kan det være?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 15, der har et problem. Mine klunker og penis klør næsten hele tiden. Når jeg sveder, eller når det er varmt, så er det helt galt, håber I kan hjælpe mig.

Dreng 15 år

SVAR:

Kære Dreng

Det problem, du beskriver, kan skyldes flere ting.

Varmeirritation

Huden kan let blive irriteret af varme; det er især et problem, hvis du går i stramme bukser. Sørg for løse bukser, når det er varmt. Hvis dine underbukser er lavet af kunststoffer, fx polyester, kan huden have vanskeligt ved at ånde, og derved kan du let komme til at svede omkring pungen og penis.

Vaskemiddelallergi

Det kan også være en form for allergi overfor det vaskepulver, du (eller din mor/far) bruger. Et eksem kan også komme uden nogen særlig grund. Hvis det er tørt og skællende at se på, kan du prøve at smøre med en almindelig fugtighedscreme.

Svamp

Endelig kan det være svamp. Svamp er karakteriseret ved røde plamager på huden, som er afgrænset fra den normale hud. Hvis det ser sådan ud, synes jeg, du skal prøve at gå til din læge.

Mvh Mette