Hvad gør jeg med vores forhold?
Hej A og E, jeg skriver, da jeg har nogle lidt indviklede problemer for tiden, der gør, at jeg er ret fortvivlet.
Jeg var for nogle år siden kæreste med en pige, og vi har derfor kendt hinanden i nogle år som kærester, venner og fortrolige. Vi havde på et tidspunkt, da vi hver især skulle flytte hjemmefra, noget tid hver for sig, men sås stadig og havde det vildt sjovt. Vi fandt så helt sammen igen og boede lidt på skift hos hinanden.
Her for nogle få måneder siden begyndte det så at gå lidt skævt igen, da hun gerne ville have lidt tid for sig selv. Vi går begge meget ud og har gang i meget, og hun havde brug for ikke at være i et forhold. Det respekterede jeg selvfølgelig, men vi ved vist begge, at jeg inderst inde er virkelig ked af det over det.
Vi havde en lille periode, hvor vi stort set ikke sås, og hvor jeg lå og græd næsten hver aften af bare savn efter hende. Vi har så set hinanden en lille smule og skrevet lidt sammen, og i sidste weekend stødte vi så på hinanden, og det endte med, hun tog med mig hjem, hvor vi var i seng sammen og bagefter sov sammen. Det var helt, som det skulle være, og jeg var virkelig lykkelig over at have hende tilbage. Vi havde et fantastisk halvt døgn, og hun gav også udtryk for, at jeg aldrig må være i tvivl om, at hun selvfølgelig elsker mig.
Men nu er problemet så, at jeg har været helt ødelagt siden. Jeg fik skubbet alle følelser frem igen, hvor meget jeg virkelig holder af hende og savner hende. Jeg dur virkelig ikke til det, hun vil, med ikke rigtigt at være kærester, men lige ses engang imellem og kysse og sove og det hele. Men på den anden side vil jeg jo hellere have lidt fra hende end slet intet. Jeg ser hende som min eneste pige i hele verden, og hun er den eneste, jeg ser en fremtid med, hvilket jeg ved, hun også synes, men hun er bare så forvirret. Hvad skal jeg gøre?
Kh F, 21 år

SVAR:
Kære F
Tak for dit spørgsmål til os på AdamogEva.dk. Jeg vil give dig nogle overvejelser på dine spørgsmål om, hvad du kan gøre. Det bliver så op til dig at prøve at finde muligheder i det, jeg skriver. Håber det kan være til hjælp for dig.
Ulykkelig kærlighed
Selve tematikken handler jo om det, vi kan kalde ulykkelig kærlighed: Der er en, der elsker en anden, men kærligheden er ikke gengældt på samme måde, eller vi kan sige: den bliver ikke gengældt, sådan som man gerne vil have det. De fleste kalder det ulykkelig kærlighed.
Helt personligt har jeg svært ved det udtryk, for kan kærlighed være ulykkelig? Er det ikke kun kærlighed, når to har noget, de begge godt kan lide at have sammen? En kærlighedsrelation handler for mig at se om to personer, der har noget sammen, som de begge finder glæde ved. Og det er vel det, der er din eller jeres største udfordring – det, I har sammen, er så forskelligt i forhold til, hvad I hver især forbinder med det at være i et kæresteforhold.
Ikke nok for dig
Jeg er sikker på, I nyder hinanden intimt og seksuelt, men som jeg læser dit spørgsmål, er det ikke nok for dig. Der er noget i den relation, I har på nuværende tidspunkt, der ikke gør dig tryg, eller som ikke er nok for dig. Din udfordring er, at det er nok for din tidligere kæreste – og problemet er velsagtens også, at I har haft det anderledes, og du kan huske, hvordan det var. Det giver en masse udfordringer – for du skal finde ud af, om du kan holde til at være i den form for parrelation, hvor I er intime og har sex engang i mellem.
At ændre på sig selv
For mig virker det, som om du skal til at lave dig selv om, hvis du skal kunne holde til det. At lave sig selv om er noget af en udfordring, som de færreste sådan lige klarer. Hvis du ikke evner at stå ved dig selv, sådan som du er – og hvis du ikke evner at stå ved dig selv i forhold til, hvad du vil være med til i jeres relation, kan du komme til at blive fastholdt i en usund kæresterelation. For det virker ikke, som om det I har nu, er dit ønske for et parforhold.
God sex uden følelser
For mig ser det ud, som om du prøver at have et parforhold med god sex, uden dine følelser bliver involveret. Men det ser ikke ud, som du er i stand til det. Jeg vil heller ikke anbefale det til nogen, da jeg tror, du kommer til at betale en høj pris i forsøget på at være seksuelt aktiv, uden at dine følelser kommer med i jeres parforhold.
Det koster noget
Du må overveje, om du er villig til at betale den pris: Det handler grundlæggende om, at du kommer til at miste dig selv i relationen, og hvis du bliver ved med det i en længere periode, ender det formentlig med, at du bliver kold overfor dine følelser. Efter min mening skal du passe godt på dine følelser, da de er gode pejlemærker for, hvad du vil, og hvem du er, og de hjælper dig til at finde frem til det, du længes efter. Bliver du først kold over for dem, får du sværere ved at finde ud af dig selv – hvem du er. Spørgsmålet bliver derfor, om du kan og vil have et seksuelt forhold uden at lægge følelser i?
Respekter hendes valg
Jeg kan forstå, på det du skriver, at det slider på dig. Du vil gerne have hende tilbage, men hvis hun ikke vil tilbage, men kun på besøg engang imellem, må du indstille dig på, at det er det, hun vil. Vi kan ikke lave andre mennesker om, bare fordi vi synes, det er en god idé. Det kan godt være, at hun er, som du skriver, ret forvirret. Lige nu er det, der hun er, og hun virker ikke til at være indstillet på at træffe en beslutning om at indgå i en kæresterelation. Hun giver udtryk for, at hun elsker dig – ja, på sin måde elsker hun dig – men der er I, for mig at se, vidt forskellige i jeres måde at elske på.
Du spørger til sidst, hvad du skal gøre. Hvad du skal gøre, ved jeg ikke, men hvad du kan gøre, er for mig ret klart: Passe rigtig godt på dig selv, respektere dine egne følelser og rette dig efter dem, det kan du – og nogle gange kræver det en hel del af os, når vi skal det. Det er et stort arbejde og et godt arbejde.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kærestesorg.
Jeg ønsker dig alt godt i fremtiden.
Hilsen
Ulrik Buch