Hvad gør jeg med min forelskelse i naboens datter?

Vis spørgsmål

Hejsa

Der er en pige, som jeg rigtig godt kan lide, og som jeg gerne kunne tænke mig at komme på date med. Vores to familier er naboer og har et rigtig fint forhold til hinanden, hvorfor jeg synes, det ville være meget akavet og mærkeligt at spørge pigen ud. Hvad kan jeg gøre? Vores familier ses relativt tit og vi har lige booket ferie sammen til næste år.

På forhånd tak.

Mange Hilsner J, 17 år

SVAR:

Kære J!

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg tror, at vi er mange, der kan nikke genkendende til det dilemma, du står i.

Nye følelser i en kendt relation

Du er blevet lun på naboens datter - en pige du kender og omgåes i det daglige, og som du på nuværende tidspunkt har et fint forhold til. Nu er du bange for, hvorvidt du sætter jeres gode forhold over styr og dermed risikerer, at jeres relation bliver akavet og mærkelig, hvis du bekender kulør overfor pigen og inviterer hende ud. Så hvad skal du gøre?

Vov at være tro overfor dig selv

Mit svar vil først og fremmest være, at den som intet vover, intet vinder! Når vi vover os ud, og for dit vedkommende bekender kulør, da er vi tro mod os selv, og vi står med muligheden for at vinde "prinsessen og det halve kongerige". Hvis man ikke vover eller tør risikere noget her i livet, da vinder man heller ikke noget. Da sidder man nærmere tilbage med en forspildt chance, som man kan gå og ærgre sig over i mange år. Modsat er det heller ikke ukompliceret at vove noget, for da risikerer man at miste det, som var. Det er et livsvilkår!

Du er helt normal

Det er vigtigt at huske på, at forelskelse er en naturlig del af livet. Du er ikke unormal eller mærkelig, fordi du er blevet lun på naboens datter. Du er en hel normal og sund ung mand! Prøv at afdramatisere situationen, så godt som du kan. Spørg fx dig selv; Hvad er det værste, der kan ske? Eller hvad er det bedste, der kan ske?

Når det så er sagt, er der flere måder, hvorpå du kan få pigen fortalt, at du kan lide hende. Du kan fx skrive et brev til hende eller invitere hende ud. Du kan også som tilløb til det give hende en masse positiv opmærksomhed i en periode uden at blive omklamrende. Langt de fleste piger kan godt lide, når nogen viser dem interesse og opmærksomhed og lytter interesseret i det, de siger.

Hent evt. mere inspiration i temaet: Fra venner til kærester

Jeg håber, at du, ved at læse mit svar, har fået lidt inspiration til, hvad du skal gøre! Jeg vil i hvertfald ønske dig held og lykke med kærligheden.

Kærlig hilsen
Gurli