Hvad bliver min sluthøjde?
Jeg er 17 år og er 175.5 cm. Jeg har ikke rigtig vokset det seneste år. Min far er 184 cm og mor 169 cm. Jeg kom lidt senere i puberteten end de fleste og er vokset ca. 5 cm om året hele mit liv. Da jeg var 167 voksede jeg ikke i et år, ca. før jeg voksede igen. Hvor høj tror du jeg bliver. Vil gerne have en ca. højde i stedet for en formel
17-årig ung mand

SVAR:
Kære M.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt at du spørger, når der er noget du gerne vil have svar på.
Det er almindeligt at drenge tænker på deres sluthøjde
Mange drenge tænker på deres sluthøjde. Måske er det tanken om et match med en kommende kæreste, som udløser tanken. De allerfleste mænd er højere end deres kvindelige partner - naturligt nok, da mænd er gennemsnitligt har en højere sluthøjde end kvinder. Derfor er det et meget relevant spørgsmål du stiller.
Hvor meget vokser man typisk på et år?
Du skriver at du i gennemsnit er vokset 5 cm på et år. De fleste børn vokser 4-7 cm på et år. På det tidspunkt, hvor puberteten og vækstspurten starter, er det ca. 10 cm, man vokser i løbet af et år og nogle gange mere.
Som du skriver så kan du bruge en formel, hvor du lægger dine forældres højde ind og derved lave et estimat på din sluthøjde, men det er dog med en stor usikkerhed +/- 8,5 cm.
Hvad er højdevæksten afhængig af ud over genetik?
Sluthøjden afhænger af mange ting, ex. hvornår puberteten startede. Drenge er typisk i puberteten i 6 år. Når din pubertet startede sent ift. din alder, så vil du også være senere udvokset. Søvn og kost spiller også en vigtig rolle. Ex. er det om natten, når du sover, at du frigiver væksthormon. Jern har også betydning for væksten og derfor vigtigt at spise ex. kød, som er en vigtig kilde til jern, men også kartofler og grøntsager er vigtige, hvor der er C-vitaminer, som hjælper med optagelsen af jern fra kødet ind i kroppen.
Hvad bliver min sluthøjde?
Du skriver ikke hvornår din pubertet startede, men lade os antage at du startede din pubertet som 14-årig. Så vil du først nå din sluthøjde som 20-årig og du vil vokse mest pr. år i starten og mindre i slutningen. Du er 17 år nu og har derfor 3 år endnu at vokse i, hvis vi antager, at du var 14 år, da din pubertet startede. Du vil formentlig kunne nå at vokse 4-6 cm på de næste 3 år og dvs. ca. en sluthøjde på 182,5 cm. Det er fortsat ikke noget vi kan sige med sikkerhed, men dog et meget godt bud.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål
Bedste hilsen Solveig