Hun tror ikke på, hun er god nok - skal jeg fortsætte med at sige det?
Hej Adam og Eva! Jeg har en veninde, (lad os kalde hende Gurli) som flere gange har prøvet at tage sit eget liv, fordi at hun er blevet mobbet, og hun fik at vide, at hun var grim og dum og tyk, og at hun ikke er god nok, så til sidst begyndte hun at tro på det.
Men jeg fik at vide af Gurli, at jeg var grunden til, at hun ikke tog det. Og det synes jeg er hårdt at få at vide. Gurli bliver ved med at sige til mig at hun er grim, dum, tyk og at hun ikke er en god veninde.
Det bliver jeg ked af, at hun siger, så jeg siger til hende, at hun ikke er grim, men smuk, og at hun ikke er dum og at hun bestemt ikke er tyk, og at hun er verdens bedste veninde og jeg ikke kunne ønske mig en bedre veninde end hende. (jeg mener det, jeg siger) og jeg siger, at hun ikke skal lytte til dem, som snakker negativt til hende.
Men der kan gå 1 time eller mindre og så snakker vi igen, om at hun ikke er smuk (som hun er) og at hun er dum (som hun ikke er) og om at hun er tyk (som hun ikke er) og det kan vi bruge lang tid på.
Så jeg føler, at hun ikke hører efter, hvad jeg siger til hende, og det bliver jeg faktisk lidt ked af, for hun fortjener at vide, at hun er smuk, og at hun ikke er dum, og at hun bestemt ikke er tyk, og at hun er god nok, for hun er en super sej pige, som betyder meget for mig.
Så skal jeg blive ved med at sige til Gurli, at hun er smuk og ikke er dum og at hun ikke er tyk og at hun er god nok, og at hun er en fantastisk veninde, når det er, som om hun ikke lytter til mig, når jeg siger det??
Ps. Jeg er også blevet mobbet, så jeg ved præcis, hvordan hun har det, og hun har faktisk været nede at ramme bunden, og det var der, jeg kom ind i hendes liv, så det er kun gået op ad. Men hun har svært ved at få sin selvtillid og selvværd op igen og hun stoler ikke rigtig på sig selv og er ikke stolt af sig selv, så er der noget jeg kan gøre, for at hun får det bedre med sig selv??
Mange tak for hjælpen på forhånd ;-)
N, 14 år

SVAR:
Kære N
Hvor er din veninde heldig, at hun har en ven som dig. En ven, der kan se alle hendes gode sider og ikke er bange for at fortælle hende om dem. Det er en stor gave at have en ven som dig. En gave, som langt fra alle er så heldige at få.
Ægte venskaber
Jeg kan derfor godt forstå, at din veninde er meget glad for dit venskab, og at hun ikke altid (måske sjældent) føler, at hun har fortjent en ven som dig. Men spørgsmålet er, om nogen af os kan gøre os fortjent til andres venskab? Er venskab ikke netop noget, man giver til en anden som en gave? Og det uden at stille en masse betingelser og se på, om den anden nu også har gjort sig fortjent til venskabet. Rigtige venner er jo dem, der også er der, når vi har fejlet og ikke gjort os fortjent til venskabet.
Forvent ikke mirakler
Derfor synes jeg bestemt heller ikke, at du skal stoppe med at fortælle din veninde, at hun er en fantastisk veninde, og at de negative ting, som andre har sagt eller siger om hende, ikke passer. Når det er sagt, så er det også vigtigt, at du ikke påtager dig hele ansvaret for, at din veninde får det godt med sig selv igen. Som du skriver, er hendes selvtillid og selvværd i bund, og det vil tage lang tid, inden det bliver godt igen. Derfor er det vigtigt, at du minder dig selv om, at uanset hvad du siger og gør, så kan du ikke udrette mirakler, så din veninde pludselig får det bedre med sig selv. Det tror jeg også godt, at du allerede ved. For du har jo netop oplevet, hvordan din veninde ret hurtigt efter, at du har fortalt hende, hvor fantastisk hun er, igen begynder at tale om, hvor forkert hun er.
Find eksempler på din venindes styrker
Jeg gætter på, at du nogle gange kan blive træt af at gentage dig selv, når du ikke føler, at din veninde lytter og tager det, du siger, til sig. Det er i hvert fald forståeligt, hvis du gør.
Jeg fornemmer, at du rigtig gerne vil hjælpe din veninde til at få det bedre med sig selv. Derfor vil jeg komme med et forslag til, hvordan du måske kan hjælpe din veninde med at se, hvor fantastisk en person hun er, på en lidt anderledes måde end nu. Den allerbedste måde, at få andre til at se deres egne styrker på, er nemlig ved at få dem til at lægge mærke til helt konkrete eksempler på, hvor fantastiske de er. Så i stedet for at fortælle din veninde, hvor fantastisk hun er, kan du måske i stedet komme med eksempler på noget, som hun har gjort eller oplevet, som helt konkret viser, at hun kan noget, at hun er en fantastisk person mv. Fokuser først på eksemplet/episoden og fortæl hende så, hvordan det viser noget om, hvordan hun er som person. Jo flere og mere konkrete eksempler – jo bedre.
Så vil du hjælpe din veninde til at få det bedre med sig selv, skal du endelig blive ved med at fortælle hende og komme med eksempler på, hvor fantastisk hun er, samtidig med at du skal huske ikke at bebrejde dig selv, hvis din veninde fortsat bliver ved at tænke dårligt om sig selv.
Måske kan du også få noget ud af at læse disse artikler:
Hvem er jeg?
Gode venner
Håber, mit svar kan hjælpe både dig og din veninde.
Jette