Hjælp! Jeg har sendt et billede af mine bryster til en fra klassen

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg har spurgt jer om et spørgsmål før, men her for 2 dage siden kom jeg til at spørge en, jeg skriver med fra min klasse om, hvor lang en penis er i alderen 13-14. Og så skrev han, om han ikke bare kunne sende et billede af sin egen (og det gjorde han så) ...

Og så spurgte han mig, om jeg ikke også kunne sende noget frækt. Og så kom jeg til at sende et billede af mine bryster.

Og jeg kan ikke rigtig få styr på, om det var det rigtige at gøre. Fordi vi er ikke engang kærester.

PS. Elsker jeres hjemmeside, men plzzz Hjælp! Han skriver, at han har slettet det. Men jeg føler mig ikke sikker. Plzz hjælp!

S, 13 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit brev og spørgsmål. Det spørgsmål, du sendte for nogle dage siden, kan du finde her: 13 år: Min ven vil have sex med mig, men jeg føler mig ikke klar.

Du spørger, om det er okay at sende et billede af dine bryster til en klassekammerat. Mit svar på det er kort og godt NEJ!
Jeg vil uddybe mit NEJ i det følgende, men først og fremmest vil jeg takke dig for, at du har mod på at spørge om det, da jeg ved, at mange børn og unge – ja, selv voksne – kommer til at sende nøgenbilleder af sig selv, som de bagefter fortryder.

Almindeligt at dele billeder

Det er helt almindeligt at dele billeder på de sociale medier af alt muligt: søde dyr, lækkert tøj, sjove situationer og ikke mindst billeder af sig selv. Det er der ikke noget galt med. Nogle deler også billeder, hvor de selv eller andre er nøgne og måske har sex, og her begynder det at blive problematisk og i mange tilfælde både krænkende og grænseoverskridende.

Man kan spørge sig selv, hvorfor man overhovedet deler nøgenbilleder. Måske er man nysgerrig, søger selvbekræftelse, synes det er spændende, frækt osv. Der er også nogle, der bliver presset til at dele billeder af sig selv. Enten fordi de er udsat for gruppepres eller bliver tvunget af en, de chatter med eller er forelsket i. Nogle gør det for at bekræfte deres venskab eller kæresteforhold. Andre gør det som en del af en flirt med en, de kan lide eller prøver at score. Du kan se mere om det i tv-udsendelsen Ung, nøgen og udstillet.

Send kun billeder af det, du ville vise i virkeligheden

Problemet med nøgenbilleder, der sendes over de sociale medier som sms, Twitter, Facebook, Instagram osv. er, at man ikke kan trække dem tilbage igen, når først de er sendt af sted. Og man kan heller ikke vide, om billederne bliver delt med andre osv. En tommelfingerregel er derfor, at man aldrig skal sende en besked eller et foto, som man ikke vil kunne sige eller vise direkte overfor den anden person.
Gad vide, om du ville have vist dine bryster frem til din klassekammerat, hvis du havde stået overfor ham? Og gad vide, om han ville have vist dig sin penis, hvis du havde stået overfor ham??

Mærk dine grænser

På en måde kan man sige, at det du har gjort, ikke er så slemt, men jeg synes, det er rigtig godt, du er kommet til at tænke på, om det var rigtigt at gøre. Det er godt at stoppe op, for hvis du ikke gør det, kan det være, du en skønne dag bliver bedt om at sende nøgenbilleder af hele din krop. Og det er sikkert ikke noget, du har lyst til. Jeg vil klart anbefale dig, at du ikke deler billeder med andre, hvor I viser hinanden nøgenbilleder.

Jeg tror desværre, mange børn og unge tror, det er helt normalt at udstille sig selv og dele ud af sit privatliv. For mig at se er det blevet en grænseløs kultur, hvor man i stedet for at sige NEJ TAK og lytte til, hvad man inderst inde synes, er rigtigt og forkert, lader sig presse til at gøre noget, man ikke har lyst til, fordi man tror, det er almindeligt. Det er IKKE almindeligt at vise “hele verden” sin krop og udstille sin seksualitet overfor alle og enhver.

Seksuel lavalder findes for at beskytte

Når man er 13 år som dig, har man en spirende seksualitet, som betyder, at man begynder at længes efter at få en kæreste. Her på AdamogEva.dk tror vi på, at sex er ment som en gave mellem to voksne mennesker, der har valgt at gifte sig. Men jeg ved godt, at mange har deres seksuelle debut tidligere – også, selvom de er under den seksuelle lavalder på 15 år.

Loven gælder også for nøgenbilleder, så når man er under 15 år, må man faktisk slet ikke dele nøgenbilleder af sig selv med andre. Hvis du modtager et nøgenbillede, uden I har aftalt det, kan det betragtes som et seksuelt overgreb og en blufærdighedskrænkelse. Det er ulovligt og kan anmeldes til politiet.

Jeg fortæller dig det, fordi jeg synes, du skal vide, at det ikke var okay, du modtog billedet af din vens penis. Det var helt klart blufærdighedskrænkende, og på en måde kan man sige, du blev presset til at sende et frækt foto tilbage. Fremover kan du tænke på, at det er helt i orden at sige fra overfor en opfordring om både at sende og modtage noget “frækt”! Det er vigtigt, du passer godt på dig selv og din krop og ikke viser mere, end du har lyst til.

Kæresteliv er meget mere end sex

Jeg får lyst til at sige til dig, at det at få en kæreste, når du er 13 år, er meget mere end sex og frække sms’er. Det er først og fremmest en øvelse i at finde ud af, hvad det vil sige at have tillid til et andet menneske, være bedste ven med den, man er forelsket i, turde fortælle hvordan du har det, uden at der bliver grinet af dig, turde sige nej til at have sex og blive respekteret for det osv. At have sex eller vise sig selv nøgen bør vente, til du er tryg ved den anden. Det er ikke noget, du bare skal dele ud af, for det er faktisk noget meget intimt og privat, som du skal passe godt på til den dag, hvor du møder en person, som vil elske dig for den du er.

Håber du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe