Har minipillerne været beskyttelse nok?
Jeg er lige startet på minipiller, fordi min spiral er blevet væk. Jeg starter op dagen efter endt mens, hvor jeg får udskrevet de her piller. Jeg var sammen med min kæreste ca. 4-5 dage senere.
Mit spørgsmål lyder så: Hvor stor er chancen for, at jeg ikke har været nok beskyttet og er blevet gravid?
M, 26 år

SVAR:
Kære M
Mange tak for dit spørgsmål.
Intet præcist svar
Jeg kan desværre ikke give dig en sikker procentsats for, hvor stor din mulighed er for at være blevet gravid.
Anbefalingen angående minipiller er, at man starter på sin menstruations første dag, og hvis man tager dem hver dag, er man beskyttet mod graviditet. Men når du starter op senere i din cyklus, anbefales at bruge anden beskyttelse (fx kondom) i 7 dage fra opstart af minipillerne for at være beskyttet.
Jeg vil anbefale dig at tage en graviditetstest, når du er ca. 4 uger efter din sidste menstruations første dag, så du kan få et sikkert svar på, om du er blevet gravid.
Du kan læse mere i vores artikler Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? og Sådan bliver du gravid.
Snak med din kæreste
Det lyder, som om du er bekymret for at være blevet gravid. Derfor vil jeg anbefale dig og din kæreste at få en god snak om jeres forhold, og hvad der vil ske, hvis I bliver gravide. Både så du ikke står alene med tankerne og usikkerheden, men også for at I kan være trygge i jeres parforhold, fordi I kender hinandens forventninger.
Jeg håber, du kunne bruge svaret.
Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due