Er 8 års aldersforskel for meget i et forhold?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige, der lige er fyldt 18, og jeg har udviklet nogle følelser for en, der lige er fyldt 26. Vi lagde ikke noget i det i begyndelsen, da det bare var lidt sjovt, at jeg går på det gymnasium, som han gik ud af i 2016. Han er over min almindelige aldersgrænse for forhold, men på en eller anden måde så vendte det sig bare. Vi havde skrevet i flere uger, og en dag afviste han mig i byen, fordi jeg var virkelig fuld, og han ville ikke udnytte mig på den måde. Derefter begyndte jeg at blive interesseret, da jeg ikke havde oplevet den reaktion før. Det lyder måske lidt mærkeligt, men enhver anden, jeg havde skrevet med, ville netop udnytte min fuldskab.

Det gav mig bare en fornemmelse af hans person, og så skrev han til mig morgenen og hørte, om jeg var kommet godt hjem osv. Vi endte med at skrive rimelig meget sammen, og på intet tidspunkt har han været grænseoverskridende eller lign. Jeg ved, at han engang gerne vil have to børn, og det vil jeg også, men jeg er aaalt for ung til at skulle tænke på det nu. Jeg spurgte ham, hvor han så sig selv om fem år, fordi det ville give en lille ide om, hvor han var i livet lige nu. Han er igang med sit sidste semester på en bachelor, så det var nok den mere ideelle tid til at begynde at finde en, man kan slå sig ned med, men jeg er ikke engang færdig med gymnasiet endnu, og jeg vil læse videre.

Jeg har bare aldrig følt mig så sikker i noget før. Altså jeg er ikke jaloux, fordi han ikke giver mig en grund til jalousi, og jeg har det rimelig godt med mig selv, og han er generelt bare en god fyr. Mit problem ligger bare ved, at han er 26. Hvad kan en 26-årig se i en 18-årig? Personlighedsmæssigt klinger vi mega godt, og vi har en masse ting tilfælles, og vi klinger også virkelig godt, når vi ses (tre gange indtil videre). Ville det godt kunne fungere, selvom vi har en aldersforskel på 8 år?

M

SVAR:

Kære M

Mange tak for din henvendelse. Det er godt, du tænker over dit liv og de valg, du skal træffe og søger råd og vejledning til det. Jeg vil gerne dele et par tanker med dig, som måske ikke giver dig det endelige svar, men forhåbentlig hjælper dig på vej.

Alder og forskel

Jeg tænker, du beskriver en helt naturlig udvikling af følelser. I vores brevkassesvar Er 15 års aldersforskel for meget? har en anden rådgiver givet et godt svar til en pige/kvinde, som også er interesseret i en, der er flere år ældre end hende selv. Selvom der er tale om en endnu større aldersforskel, tænker jeg, du alligevel vil have gavn af at læse svaret.

Som ung kvinde søger man ofte naturligt nogle fyre/mænd, der er lidt ældre, fordi de måske er mere modne end dem på ens egen alder. Ofte er de et andet sted i livet, og her kan alder godt have betydning i forhold til livserfaring, interesser, modenhed osv., men det behøver ikke at være en hindring for et godt forhold.

I har allerede snakket om, hvad jeres fremtidsplaner er. Det viser, at I arbejder på at finde ud af, om jeres forhold er noget, I skal bygge videre på. Den proces er vigtig.

På vores side er der en del andre spørgsmål og svar angående aldersforskel, som jeg tror, du kan få noget ud af at læse. Et af dem er: Dilemma i 11 års forskel – hvordan finder jeg klarhed? Her er der gode tanker omkring det at mærke efter, hvor man er i sit liv, og at man ikke kun har fokus på fremtiden, men også nutiden.

Tillid og forbundethed

I takt med at du lærer ham bedre at kende, og du oplever, at han ikke bare udnytter din situation, opbygger du en tillid til ham – en forbundethed.

Vi har alle et ønske om at høre til og føle os forbundet til andre mennesker. En del af dette ønske er en længsel efter at finde ét menneske, som betyder mere end nogen anden. Et menneske som ser og hører os; som respekterer os for den, vi er.

Du skriver, at I har skrevet en del sammen, og at I klinger godt. Det lyder til, I allerede er godt i gang med at lære hinanden bedre at kende.

For at finde ud af, om alderen er en hindring, er det vigtigt at finde ud af, om I har fælles interesser, værdier og livsholdning. Det sker i første omgang gennem at opbygge et godt venskab med tillid, hvor I kan dele jeres tanker og meninger og skabe grobund for nærhed – og med tiden kærlighed.

Vigtige forudsætninger

Du spørger, hvad en 26-årig kan se i en 18-årig. Hvis I har fælles værdier, livsholdning og måske et par fælles interesser, vil I føle en forbundethed, som ikke er aldersbestemt. En forbundethed skabt på et tillidsforhold med gensidig respekt, og hvor I skal tage ansvar for hinanden, kommunikere og fortsætte med at tale forventninger. Det er vigtige forudsætninger for, at et parforhold kan fungere, og så er alder ikke nødvendigvis en begrænsning.

Konkret vil jeg råde dig til

  • Arbejd på at opbygge et godt og tillidsfuldt venskab med gensidig respekt og god kommunikation
  • Mærk efter hvor du er i dit liv – og hvor han er
  • Tal med ham om dine bekymringer i forhold til aldersforskellen
  • Læs de omtalte brevkassesvar med råd til andre i din situation og søg evt. på vores side for at se endnu flere svar
  • Se vores tema Hvordan finder jeg den rigtige? og find endnu flere input til dine overvejelser

Jeg håber, mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.

Mange hilsner
Tabita Olesen