Han bliver sur og trækker sig – skal jeg kæmpe for os?

Vis spørgsmål

Hvis vi skal blive kærester igen, er det fordi jeg skal tage kontakten og få ham i det humør.

For nogle uger siden var han gal på mig i to uger og var ubehagelig. Jeg føler ikke, jeg gør noget galt. Vi har mange gange dårlig kommunikation, men jeg føler, det er, fordi han ikke vil gøre en indsats for, at den bliver god. Han er meget lukket og trækker sig, når han bliver sur og ked og vil ikke snakke, hvorimod jeg snakker meget og vil have løst tingene med det samme.

Hvad gør jeg ved alt dette? Er det normal opførsel? Er det mangel af følelser? Han har ikke respekt, men kan han få det?

Han vil ikke se nogle af hans kammerater fra dengang på højskolen, for han synes, det er pinligt, når jeg kyssede med nogle af dem til en fest dengang. Han sagde, at han ikke følte sig god nok, og så skjuler han mig på de sociale medier.

Han bliver sur over små ting. I det vi kommer sammen igen, så går der ikke mere end 1-2 dage, så er det som før igen, som om han ikke gider.

Fortvivlet kvinde, 25 år

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde

“Hvad gør jeg med alt dette”, spørger du, og det kan jeg godt forstå, du spørger om, for det er ikke let at være dig i det spil.

Forskellig kommunikation

Du fortæller ikke så meget om dig selv. Dog forstår jeg, at jeres kommunikation er dårlig, og at du mest synes, det er ham, der ikke kan finde ud af det. Det lyder, som om jeres tilgang er meget forskellig: Du vil tale om problemer, så det kommer ud af verden, og det magter han ikke.

Der er ikke mangel på følelser hos ham. Det er snarere håndteringen af følelserne, som er udfordringen. Måske har han aldrig lært andre måder at klare følelserne på end med vrede, surhed, lukkethed, tilbagetrækning, blive ked af det, eller ved at angribe (ubehagelig mangel på respekt).

Opfordring til dig

Jeg ved ikke, om du elsker ham, for det skriver du ikke noget om. Derfor får jeg lyst til at spørge dig, hvorfor du vil være kæreste med en mand, som ikke vil være dig bekendt på sociale medier, som ikke respekterer dig som den person, du er, og i øvrigt virker som om han ikke gider dig?

Jeg vil opfordre dig til at flytte fokus og begynde at se på, hvad der er godt for dig selv. Hvad kan du selv lide, og hvordan vil du gerne respekteres? Hvad vil du gerne selv have ud af livet, og hvad gør dig glad?

Brug din nye erkendelse

Du kan ikke ændre den mand, du har været kæreste med – lige meget hvad du gør. Han må selv arbejde med de svære følelser og lavt selvværd og ikke bruge dig som “dørmåtte” til at tørre alt det dårlige af på.

Din erkendelse af, at der kun går kort tid, før alt er på den gamle negative måde, når I er kærester igen – brug den og overvej din frihed. Du skylder ikke ham noget. Brug dine kræfter og energi til at se dig om og tænk efter – søg det gode og livgivende.

Et godt parforhold

En god sætning at overveje i forbindelse med parforhold: “Et forhold er i orden, når manden ser op til kvinden, som ser op til ham.” Det beskriver ligeværd og gensidig respekt og kærlighed.

Måske kan du finde flere input til dine overvejelser i vores artikler
Kærlighed i praksis
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Konflikter i parforholdet

og svar til andre, der overvejer deres kæresteforhold:
Hvad kan vi gøre, for at vores forhold bliver godt igen?
Hans temperament ødelægger vores forhold – hvad gør jeg?

Må du finde styrke til at tage vare på dig selv og finde et kærligt og godt forhold i fremtiden.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen