Hvad kan vi gøre, for at vores forhold bliver godt igen?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har brug for hjælp. Min kæreste og jeg er på en pause fra vores forhold. Jeg har mega svært ved at acceptere det, og vi har forskellige holdninger til, hvorfor vi er på pause, og om vores forhold skal slutte, eller om vi skal kæmpe videre.

Min kæreste synes, jeg er for omklamrende, og han ved ikke, om han har så store følelser for mig, som jeg har for ham. Udover det synes han, at jeg bliver sur over små, ligegyldige ting, og derfor mister han sine følelser på grund af det.

Jeg forstår ham godt og er klar over, at jeg skal ændre mig, hvis forholdet skal kunne fungere. Jeg føler dog, at han ikke gider at snakke med mig om det og bare gemmer sig væk. Han siger, at han gerne vil give mig en chance til, men har nu valgt, at vi skal holde en pause på en uge. Derefter vil han sige, om hans følelser stadig er der, eller vi skal slutte forholdet helt.

Jeg føler ikke, det er fair, da jeg gerne vil have en chance for at kunne ændre mig og ændre vores forhold sammen som et par og ikke kun, at det er den ene, der skal ændre på det.

Hilsen den 17-årige pige.

SVAR:

Hej 17-årige pige

Tak for din mail og for din beskrivelse. Jeg vil kommentere lidt på noget af det, du nævner og komme med et par råd til dig, som jeg håber, kan hjælpe.

Fra forelskelse til arbejde

Du fortæller, at I er på pause i jeres forhold, og at du har svært ved at acceptere det. Det vidner om, at der er ting, som I ser forskelligt på, og det fortæller du jo også, at der er.

Jeg ved ikke, hvor længe I har været sammen, men ofte sker der det i et forhold, at i begyndelsen er man forelsket, og alt er bare godt, og man tager super meget hensyn til hinanden og gør alt for hinanden.

Efterhånden som tiden går, er det en naturlig udvikling, at forelskelsen bliver mindre intens, og man opdager, at den man elsker også har fejl og mangler. Her er det så, man skal finde ud af, om det er et forhold, der skal arbejdes på, og om begge er villige til at ofre det, der skal til, eller om det er bedre at stoppe forholdet.

Du har opdaget, at din kæreste ikke er så god til at snakke om det, der er svært, og din kæreste har opdaget, at du kan virke omklamrende og blive sur over nogle småting, og at det får ham til at miste følelserne for dig.

Set fra hans side

Så der hvor I står nu er, at I skal finde ud af, om I vil arbejde på jeres forhold. Du fortæller, at du gerne vil arbejde på jeres forhold, men han vil holde pause. En ting er sikkert: Du kan ikke tvinge ham tilbage til dig, heller ikke selv om du synes, det ikke er fair. Jo mere du bebrejder ham, at han vil holde pause, jo mere bekræfter du ham i, at du er sur.

Måske kan du se det på den måde, at pausen er hans måde at arbejde med jeres forhold på. Han har brug for luft fra dig, så du ikke hele tiden vil snakke med ham om jeres forhold. Han har brug for plads til at tænke.

Det råd, jeg kan give dig, er at give ham den plads (ikke være omklamrende), og så tænke på at lade være med at blive sur over små ting.

Mit bedste råd

Til sidst vil jeg give dig følgende råd: Hvis jeres forhold skal blive godt, sundt og stærkt, så skal det være gensidigt – altså et forhold, som I begge to vil lige meget.

Viser det sig, at din kæreste ikke vil begynde at snakke med dig om jeres forhold, så er der måske ikke så meget at samle på, og så er det bedre at afslutte det i stedet for at holde fast i noget, I ikke kan blive enige om.

Det kan måske være svært at høre, men det handler også om, at du skal passe på dig selv.

Måske kan du få flere input fra vores hjemmeside, fx artiklen Kærlighed i praksis eller artikler og svar til andre i vores tema Kæresteliv. Håber, det kan hjælpe dig til at komme videre – i eller uden for dit nuværende forhold.

De bedste hilsner
Claus Pihl