Håbede vi kunne finde sammen igen - hvad skal jeg tro?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 20, der fornylig har haft et brud med min 18 årige kæreste. Vi fandt dog ud af, vi ville prøve igen stille og roligt, men uden rigtig at komme sammen. Nu er der gået noget tid og jeg vil gerne videre, men hun er ikke sikker. Hun er bange for, vi kommer ud for den oplevelse, der gjorde det var slut.

Hun skriver, hun elsker mig og savner mig. Men her den anden dag tog jeg hende i at skrive med andre fyre, som hendes eks og hun havde mødt en i byen, hun var begyndt at skrive meget med. Jeg fik hende efter lang tid til at vise mig bedskederne og blev virkelig ked af det. Hun siger, der ikke var noget i det fra hendes side og at hun jo ikke kan undvære mig. Hun slettede ham den nye, hun lige havde mødt og lovede mig ikke at skrive med ham eller de andre fyre igen. De betød ikek noget for hende, det var kun mig, der gjorde det, sagde hun. Men jeg ved ikke, om jeg kan stole på, hvad hun siger.

Hun boede hos mig, men flyttede hjem efter bruddet, så jeg kan jo ikke se, om hun stadig skriver med dem og om det måske er blevet værre, så hun er begyndt at se dem. Ved ingenting og kan ikke få noget til at hænge sammen lige for tiden. Det her er min sidste chance for at få et svar, om hvad jeg skal gøre :'(

Den forvirrede

SVAR:

Hej forvirrede

Mange tak for din mail til AdamogEva.dk

Ja, jeg kan forstå, at det må være en svær situation, du står i. Først et forhold, hvor der har været et brud - Efterfølgende enighed om at prøve igen, for derefter at erfare, at det ikke var det, du havde forventet - og din kæreste heller ikke!!!

Derfor tror jeg, at noget af det, der er vigtigt, er, at I prøver at finde hinanden. Med det mener jeg, at I får talt med hinanden om jeres forventninger til jeres nye forhold.

Astem forventningerne til hinanden

Få sat ord på. Det er vigtigt at være konkrete. Få fortalt hvad der ud fra dit synsvinkel skal til, for at det er et godt forhold. Din kæreste må gør det samme. Hvad er vigtigt for hende, for at det er et godt forhold? I må se det som ønsker. Det er ikke sandsynligt, at I kan få alt det, I ønsker, men ved at I hver især gør hinanden hel bevidst om, hvad der er vigtigt for den enkelte, er der jo større mulighed for, at I kan opfylde det. Større mulighed for at give sin kæreste noget af det han/hun kan lide. Når vi gør noget, der er godt for vores kæreste, kan det være med til at skabe gode følelser for begge parter.

Hvad var det, der gik galt?

Du skriver i mailen, at du gerne vil videre, men hun ikke er sikker. Hun er bange for at komme ud for den oplevelse, der gjorde, at det var slut.

Det er som en mur, der skiller jer fra at komme ind i det, I var i før. Derfor tror jeg, det er nødvendigt at snakke om, hvad der gik galt. At I fortæller hinanden, hvad det gjorde ved den enkelte af jer.

Sådan en snak kan være meget følsom/og smertefuld. Selvom det kan være svært, er det en måde at få brudt muren ned. Den frygt, din kæreste oplever, er rigtigt vigtig at få snakket igennem. Umiddelbart kan det se ud til, at det er noget af det, der skiller. Jeg ved ikke, hvad der er sket. Derfor er det også svært at være konkret i mit svar.

Måske har fortiden også spillet ind

Måske har den ene eller jer begge oplevet svigt. Svigt, som jo kan variere rigtig meget. Lige fra at glemme en aftale om at ringe på et bestemt tidspunkt til at have et forhold til en anden. Eller måske noget hel andet. Når vi ser det på den måde, er det klart, at nogle svigt vil tage længere tid om at hele end andre. Den livsbagage, den enkelte har, betyder også noget. Har man oplevet svære og mange svigt gennem sin opvækst, har det rigtig nemt have indflydelse på det, man oplever i sit voksen liv.

At stole på hinanden:

Jeg mener, at tillid er en af grundelementerne i et forhold. Det er utroligt vigtigt at kunne stole på hinanden. Er der mangler på det område, går det ud over intimiteten i jeres forhold, og der skabes en afstand imellem jer. Derfor er det vigtigt at arbejde på at få genoprettet tilliden til hinanden. Det kan ske ved at snakke situationen igennem. For at få det bedste resultat ud af en sådan snak, er det vigtigt, at den enkelte taler ud fra sig selv. Ikke være anklagende, men fortælle sin oplevelse af det, der er sket. Undgå at bruge generelle ord som altid og aldrig. Det er vigtig at tale om konkrete situationer, oplevelser og følelser. Det konkrete er lettere at forholde sig til, end hvis du f.eks. bruger vendingen: "Du gider aldrig noget" eller "Det er altid mig, der skal rydde op". Bruges disse vendinger, opstår der lettere en konflikt.

At genoprete tilliden kræver arbejde

Det kan også være nødvendigt at få sagt undskyld, hvis du har såret den anden. Snak evt. om, hvordan I kan undgå den situation en anden gang. Godt at kunne lære af sine fejl.

Du skriver, at din kæreste elsker og savner dig. Det er da et rigtigt godt udgangspunkt, for at skabe et godt forhold. Især da hvis du har det på samme måde. Som jeg var inde på i starten, så få snakket om, hvad det betyder, når hun siger, at hun savner og elsker dig. Hvad kommer du til at tænke på, når hun siger det? Fortæl det til hende.

HUSK at når der er noget, der ikke fungerer, som det skal i et forhold, er vejen til et bedre forhold næsten altid samtalen. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor der kan være brug for hjælp udefra. Fra en, der har erfaring med at hjælpe par med at løse en konflikt. Hvis I vil forholdet, kan det være en mulighed, hvis I ikke selv kan komme videre.

Du skriver, at din kæreste skriver til andre drenge. Umiddelbart synes jeg ikke, at der behøver at være noget galt i det. Så længe, det er venskabeligt og det er ens kæreste, man er fortrolig med. Der, hvor det kan blive et problem er, hvor den ene er mere fortrolig med en ven end kæresten. Derved kan der let opstå følelser for den anden. Fortrolighed ud over ens kæreste bør være med en af samme køn.

Måske kunne I have glæde af at læse nogle artikler sammen>Når fortiden gør ondt

Konflikter i parforholdet

Når fortiden gør ondt

Den nødvendige tilgivelse

Kærlighed i praksis

At flytte sammen

Håber for jer, at I får tingene snakket godt igennem, så I kan blive klar over, hvorvidt I skal fortsætte vejen sammen eller hver for sig.

De bedste hilsner fra Dennis.