Den første gang gjorde virkelig ondt – gjorde vi noget forkert?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er en 18-årig pige, der for nylig har fået taget min mødom. Det var sammen med min kæreste, og alt var rart og trygt ­– fortryder intet. Men det hele var slet ikke, som jeg havde forestillet mig.

For det første gjorde det helt ekstremt ondt; det var slet ikke rart på nogen måde. Og det var, selvom vi tog det meget, meget stille. Det gjorde ondt selv nogle dage efter. I starten var det også, når jeg bare bøjede benet lidt. Det føltes virkelig, som om der var noget, der gik i stykker, mere end jeg ellers har fået fortalt af andre. Jeg ved ikke, om man kan ramme noget forkert, eller om det har noget at gøre med, at jeg aldrig nogensinde før har haft noget oppe? Hvad kan man gøre, så det ikke gør helt så ondt næste gang?

Desuden synes jeg, det hele var meget overvældende, selvom jeg følte mig klar. Ved bare den mindste berøring synes jeg, det føltes, som om det brændte i hele kroppen (ikke som sådan ubehageligt) men jeg blev helt rød de steder, jeg blev rørt, nærmest som en allergisk reaktion.

Kort efter oplevelsen skulle han gå, og jeg synes, det virkede helt forkert. Som om han ikke bare kunne gå fra mig efter sådan en oplevelse. Har savnet ham så meget siden. Er det normalt at blive så følelsesmæssigt berørt, eller er det kun de første gange? Kan næsten ikke holde ud, hvis hver gang skal være så overvældende.

Mvh pige, 18 år

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne give dig mit svar.

Du skriver, at du og din kæreste har haft sex for første gang, men det lyder til, at det var en meget ubehagelig oplevelse for dig. Du beskriver, at du har haft meget ondt, både da I var sammen og efterfølgende.

Sex første gang – fysisk

Kønskransen

I skeden findes en slags fold i slimhinden et par centimeter oppe, som hedder kønskransen. Den er også tidligere blevet kaldt jomfruhinden. Når man har sex første gang, vil kønskransen ofte revne lidt og blive flosset i kanten. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor meget af skedeindgangen, kønskransen dækker over, og derfor også forskelligt, hvor stor skedeindgangen er, før kønskransen er blevet brudt i kanten.

Jeg ved ikke så meget om dig, men du skriver, at du aldrig har haft noget oppe i skeden før. Måske er du rent fysisk skabt med en bred kønskrans – det vil sige, at skedeindgangen hos dig måske hidtil har været meget smal lige netop ved kønskransen.

Din oplevelse af, at noget gik i stykker, hænger med stor sandsynlighed sammen med, at kønskransen er revnet lidt, og der derved er blevet mere plads i din skede. Mange oplever, at det gør ondt, og at det også kan gøre ondt efterfølgende, fordi det er en skade, der kan sammenlignes med skader andre steder på kroppen. Det er bare et mere usynligt sted og derfor ikke helt så nemt at forholde sig til.

Fugtighed

Et andet vigtigt element for at sex opleves behageligt er fugtighed. Mange kvinder oplever, at de bliver fugtige mellem kønslæberne i forbindelse med intimitet og seksuel ophidselse. Fugtigheden kommer fra små kirtler og fungerer som naturlig glidecreme, når penis kommer ind i skeden. Hvis der ikke er fugtighed i skeden, vil det føles brændende, sviende og ubehageligt.

Men fugtigheden kommer ikke bare konsekvent, når man aftaler, at man skal have sex. For nogle kvinder kræver det megen forberedelse, tryghed og intimitet, før kroppen slapper så meget af, at det kommer. Mængden af den naturlige glidecreme er også forskellig fra kvinde til kvinde, og nogle har brug for fast at bruge glidecreme for at kunne nyde sex. Jeg ved ikke, om I har brugt glidecreme, men jeg tænker, at den rødme du beskriver, måske kan være pga. manglende fugtighed.

Afslapning

Du skriver, at det både var trygt og rart, og at I tog det meget stille. Men uanset hvor meget du har forberedt dig til sex første gang, kan det være svært at slappe helt af i kroppen. Ufrivilligt kan man komme til at spænde i mange af kroppens muskler – i både arme, mave, baller, lår, ben osv., men særligt de muskler, der ligger gemt indeni dig omkring din skede, kan blive anspændte. De spændte muskler kan være med til at gøre pladsen mindre i din skede, så det føles forkert, og som om der slet ikke er plads nok. Derfor kan det både mens I har sex og efterfølgende give ømhed og smerter.

Sex første gang – psykisk

Du beskriver, at det var meget overvældende, og at du har følt dig meget følelsesmæssigt berørt siden. Det forstår jeg godt.

Sex er det mest intime, vi kan dele med et andet menneske. Vi giver noget af os selv, hver gang vi har sex, og vi deler vores mest personlige og private side med en anden. Vi bliver derfor sårbare overfor det menneske, vi har sex med, og jeg forstår godt, at det føltes forkert, at din kæreste skulle gå, lige efter I havde haft sex. Har du snakket med ham om det siden? Hvis ikke, vil jeg opfordre dig til at være frimodig og fortælle, hvordan du har haft det, og hvad det gjorde ved dig, at han gik fra dig lige efter. Lige så vel som trygheden er afgørende for, at kroppen kan slappe af ved sex, er trygheden også det vigtigste for, at tankerne og følelserne slapper af ved sex.

Bibelens syn på sex

I Bibelen vejleder Gud os om, at sex hører til i ægteskabet. Ægteskabet er en tryg ramme om parforholdet, hvor vi lover hinanden at være sammen og passe på hinanden gennem hele livet. Guds mening er netop, at sex skal være en perfekt gave mellem en kvinde og mand i en tryg ramme, hvor der er nærvær, tid, omsorg og plads til at være sårbare, intime og lære hinanden bedre og bedre at kende gennem årene. På den måde kan sex blive bedre og bedre.

Overvej, om du er klar

Derfor vil jeg opfordre dig til at overveje, om du er klar til sex, selvom du følte dig klar. Jeg vil også opmuntre dig til at snakke med din kæreste om det. Måske kan I finde inspiration til snakken ved at læse artiklerne
Værd at vente på og
Vejen til god sex
Find flere artikler og svar til andre i vores tema Den første gang.

Set i lyset af, at sex bringer så mange tanker, følelser og oplevelser med sig, kan det være givende for jer at vente med sex, til I har været kærester i længere tid og dermed er blevet mere sikre på hinanden og trygge ved hinanden.

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker alt det bedste for dig og din kæreste og for det, I har sammen.

Kærlige hilsner
Anette