Hvad er det hud, der sidder ved min skedeåbning?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 17 år, og jeg mistede min mødom for to dage siden. Det blødte, og det gør det stadig lidt.

Men i dag, da jeg var i bad, opdagede jeg en klump hud, der sad fast ved åbningen til min skede. Den gør ikke ondt eller noget, men det bekymrer mig dog rigtig meget, at den er der. Jeg kan ikke få den af eller noget. Den er ca. 1 cm og ligner lidt en lille klump kød.

Mvh anonym pige

SVAR:

Kære 17-årige pige

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan.

SKEDEN OG KØNSKRANSEN

I skeden er der en slimhinde, som folder sig meget, så skeden er elastisk og kan udvide sig. Og ved skedeindgangen findes hos de fleste piger en slimhindefold, som kaldes kønskransen. Den kaldes også nogle gange jomfruhinden eller hymen. Kønskransen omkranser skeden, men dækker ikke indgangen. Kønskransen er ofte formet som takkede blade og er blød og elastisk.

Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor stor folden er, og hvor langt oppe i skeden, den sidder. Ved brug af tampon eller ved spring, sport, ridning og anden bevægelse kan slimhindefolden revne et eller flere steder og blive lidt flosset i kanten. Det kan bløde og evt. svie lidt, lidt, da det er som små rifter i kanten.

Læs mere i artiklen Værd at vide om skeden.

SEX DEN FØRSTE GANG

Når man første gang har sex med penis i skeden, vil kønskransen hos mange kvinder revne lidt og blive flosset i kanten, da vævet skal give sig, for at penis kan komme ind. Nogle gange giver det lidt blødning, og jeg tænker, det er den blødning, du oplever.

Den klump hud, der sidder fast ved din skedeåbning kan måske være noget af din kønskrans, som er revnet i forbindelse med, at du havde sex. I så fald vil det være en lille “flap” slimhinde, der ligesom glider ud af skeden. Måske er vævet lidt hævet lige nu, og når hævelsen aftager, vil flappen måske ikke være udenfor skedeåbningen længere.

Det er ikke farligt, men kan godt blive generende, og hvis det ikke forsvinder i løbet af de næste uger, vil jeg anbefale dig at få din læge til at tjekke det.

MISTET MØDOM

Du skriver, at du har mistet din mødom, og det får mig til at skrive lidt mere til dig. Har du tænkt på, at udover, du ikke er jomfru mere, har du også givet noget meget personligt og intimt til et andet menneske? Sex er dejligt og rart, men hver gang vi har sex, giver vi noget af os selv til et andet menneske, og det gør os sårbare.

Det gør os sårbare at være intime og nøgne sammen og sårbare i forhold til de oplevelser, vi får sammen, når vi har sex. Så længe vi har det godt sammen med den, vi har sex med, betyder det måske ikke så meget. Men hvis forholdet går i stykker, og vi går fra hinanden, kan det efterlade store ar på sjælen at have givet så meget af sig selv til et andet menneske.

På AdamogEva.dk tror vi på, at Gud i Bibelen har givet os de allerbedste vejledninger at leve efter. I forhold til vores sexliv vejleder Gud os til, at sex hører hjemme i en tryg ramme, som er ægteskabet. I den trygge ramme, hvor vi lover hinanden at holde sammen livet igennem, er der plads til både glæde, nydelse og den sårbarhed, som knytter sig til sex. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe godt på dig selv og dit sexliv og evt. vente, til du er ældre og i et trygt og fast forhold, hvor I er sikre på hinanden. For at passe godt på dig på fysisk og psykisk.

Har du tid og lyst, vil jeg opfordre dig til at læse artiklen 10 gode grunde til at vente med sex.

Du kan finde flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er meget velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette