Er der noget galt med min skede, når den er så stram?
Hej.
Jeg er 18 år gammel og jomfru. Har onaneret i mange år udelukkende ved brug af klitoris, men har efterhånden fået stukket én finger op i skeden. Mere kan ikke lade sig gøre. Har før forsøgt at have sex med en dreng, hvilket ikke kunne lade sig gøre.
Jeg ved, at en skede skal kunne udvide sig, så man kan føde. Som sagt er der kun plads til én finger oppe i min skede. Tror måske godt jeg ville kunne få plads til to, men det vil skedeindgangen ikke lade ske. Den er på ingen måde elastisk, og med en finger inde i skeden føler jeg skedevæggene omslutte min finger, som om der ikke er plads til mere.
Jeg har en teori om, at mit skamben er alt for stort i forhold til, hvad det burde (hvis det da er muligt), men jeg forstår ikke, at min skedeindgang ikke giver plads til mere. Forsøger jeg med at sætte to fingerspidser imod og presse langsomt ind, gør det bare ondt.
Jeg er meget træt af, at min kæreste og jeg ikke kan have sex. Har tit tænkt på at opsøge en gynækolog, men er bange for at se sandheden i øjnene: At der er noget galt med min skede, for det er det svar, jeg forventer at få.
Hvad tænker du umiddelbart, at det kan være??

SVAR:
Hej Anonyme kvinde
Tak fordi du skriver til os.
Sandsynligvis normalt
I skedeåbningen er der en slimhindefold, som kaldes kønskrans – eller hymen/jomfruhinden (selvom der ikke er tale om en hinde). Det er en slimhindefold rundt i kanten af skedeåbningen. Hos nogle er den vokset sammen helt eller delvist (fra fosterlivet).
Hvis der kun er en smal åbning, kan det være svært at have samleje. Ofte kommer der rifter i slimhindefolden, når man har samleje første gang, og det kan give lidt blødning – det er ufarligt. Prøv at Google billeder på “hymen”, så kan du se forskellige måder, man kan se ud på.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Værd at vide om skeden.
Gå til læge
Det, du oplever, kan altså være helt normalt og ufarligt. Kun i sjældne tilfælde fejler man andre ting, som kan gøre skeden smal og stram. Uanset vil jeg klart anbefale dig at blive undersøgt hos en læge – det kan være din egen praktiserende læge eller en gynækolog. Lægen kan få “syn for sagen” og rådgive dig på den bedste måde.
Mvh Morten