Kan ikke gennemføre samleje pga. smerter – hvad kan vi gøre?

Vis spørgsmål

Hej

Vi er et ungt, nygift par. Vi har udfordringer ved samlejet, da det gør meget ondt, når han forsøger at komme op i mig. Når vi har prøvet, synes jeg både, at jeg har følt mig våd og åben, og vi har også brugt glidecreme.

I starten prøvede vi bare med fingeren, og selv det gjorde rigtig ondt de første par gange. Jeg spænder lidt, selvom jeg egentlig føler mig tryg og rimelig afslappet. Det er ikke lykkedes for os at fuldbyrde det endnu.

Vi har læst lidt i bogen “Sex for begyndere”, hvor de skriver at “det på ingen måder må gøre ondt”, hvilket vi ikke kan forstå, hvordan man overhovedet kan undgå, da det er meget smertefuldt lige nu. Vi troede, at smerterne måske kunne komme fra kønskransen, da den måske var meget stram, men har nu læst på nettet, at smerter ikke kommer derfra.

Vi håber, I kan hjælpe os med et godt råd eller en forklaring på, hvordan det kan være, det er sådan.

De bedste hilsner herfra

SVAR:

Kære unge og nygifte par

Jeg kan godt forstå, I er frustrerede over, at det ikke er lykkedes jer at fuldbyrde samleje. Jeg har nogle ideer til, hvad I kan gøre.

Lægetjek

Først er det vigtigt, at du bliver tjekket hos lægen, så I ved, at der ikke er noget fysiologisk galt med din krop. Derfor vil jeg opfordre dig til at bestille tid hos lægen til gynækologisk undersøgelse. Det kan godt virke lidt grænseoverskridende, hvis du ikke har prøvet det før. Men lægen er jo professionel og har set mange forskellige slags underliv. Hvis du helst vil undersøges af en kvindelig læge, kan du bare spørge efter det.

Alt pres skal væk

Hvis du får svar fra lægen om, at alt ser fint ud, kan næste skridt være at tale med hinanden om, at sex ikke kun behøver at være vaginalt penetrerende samleje, men at det kan være en god ide at prøve andre ting og tage jer god tid. Det handler om ikke at lægge for stort pres på jer selv. Et stort pres kan medføre, at du spænder i underlivet og dermed gør det svært at få penis ind i skeden.

I den bog, I nævner, Sex for begyndere, er der også ideer til, hvordan man kan dele sex og være intime uden at have samleje.

Spændinger i underlivet

Hvis du generelt har stærke spændinger i underlivet (det kan lægen hjælpe med at afklare), kan du få nogle øvelser fra en fysioterapeut, som kan hjælpe dig med at få afspændt underlivet.

Skam

For nogle følger der en masse skam med, når det handler om sex, og dermed kan det være svært at give sig hen til sin partner. Hvis det er et problem for jer, vil det komme frem i lyset, når du og din mand taler åbent med hinanden, og I begge mærker godt efter, hvad I hver især føler, når I gerne vil dele sex med hinanden.

Flere andre par har skrevet til os om noget, der ligner jeres oplevelse. Måske kan I få noget ud af at læse svar til nogle af dem:

Er min skede for stram til samleje, og kan man gøre noget?
Vil det nogensinde lykkes for os at gennemføre et samleje?
Jeg har smerter ved samleje – hvad kan vi gøre?
Hvordan får vi samlejet til at lykkes?

Jeg vil også anbefale vores artikel Sex den første tid – i praksis, som måske kan give jer noget.

Hvis I har brug for mere hjælp, er I velkommen til at kontakte mig for at få en sexologisk rådgivningssamtale. I finder mine kontaktoplysninger her. I kan selvfølgelig også vælge en anden sexolog eller professionel samtalepartner, hvis I hellere vil det.

De bedste hilsner
Hannah