Hvordan kan vi få samleje uden det gør ondt?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg har været sammen med min kæreste længe, og vi har snakket om sex og så videre. Jeg er klar til sex, og han har haft sex en gang før med en tidligere kæreste. Han lytter til mig og respekterer mig.

Men vi har prøvet på at have sex tre gange, uden at det lykkedes. Jeg er jomfru, og det er gået galt, fordi han først og fremmest ikke kan få den ind, og fordi jeg begynder at græde over, hvor ondt det gør. Vi er sikre på, at det er det rigtige hul og det.

Jeg kan ikke selv få en tampon eller lign. ind. Jeg forstår det ikke helt. Så vil I hjælpe mig med at lære, hvordan vi kan gøre, så han kan få den ind? Og råd til, at det måske kan gøre mindre ondt?

Tak på forhånd.

A, 17 år

SVAR:

Kære pige

Tak, fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er et vigtigt emne, du tager op. Jeg vil forsøge at vejlede dig, så godt jeg kan.

Du fortæller, at det gør så ondt at have samleje med din kæreste, at han ikke kan få penis ind i skeden. Du fortæller også, at I har prøvet flere gange, uden det er lykkedes. Du skriver, at du ikke kan få en tampon op.

Stop med at forsøge

Det må aldrig gøre ondt at have samleje. Derfor skal du sige fra overfor det, indtil du har fundet en løsning, hvor det ikke gør ondt. Når du ikke engang kan sætte en tampon op i din skede, er der noget galt, og så skal din kæreste ikke forsøge at trænge ind i dig med penis.

Gå til lægen

Du er nødt til at blive tjekket af din læge for, om du har en for snæver skedeindgang, eller det drejer sig om muskulære spændinger, som gør, at du ikke kan åbne dig. Lægen kan give dig medicinsk behandling eller muskulære øvelser alt efter, hvad det er, du fejler.

Forspil

Som kvinde kan det være nødvendigt med et langt forspil, hvor kroppen slapper af, og kønsdelene langsomt vækkes til live og åbner sig ved berøring. Dvs. at kvinden skal røres blidt og kærligt først oppe ved ansigtet, halsen og brysterne. Dernæst kan manden berøre kønsdelene og give kvinden lyst og evt. orgasme, inden han trænger ind i hende. På den måde har kvinden mulighed for at blive endnu mere åben og våd, inden manden trænger ind i hende. Der kan også bruges glidecreme (købes på apoteket).

Vent med sex

Du fortæller ikke, om du er anspændt og nervøs, når I har forsøgt at have sex. Jeg tænker, at du med de smerter, du beskriver (du græder over, hvor ondt det gør), må være meget nervøs, når I skal have sex.

Måske vil det være en god løsning for jer at vente med sex. Tillad jer selv at nyde hinanden på andre måder, mens I lærer hinanden endnu bedre at kende. Det er manges erfaring, at en større forpligtigelse og et større kendskab til hinanden gør, at de bliver endnu mere trygge og får meget mere ud af samlejet.

Du kan få input til dine/jeres overvejelser ved at læse artiklerne
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Værd at vente på
Vejen til god sex

Jeg håber, I finder en god løsning, hvor I sammen kan bevare jeres gensidige respekt og kærlighed. Jeg ønsker alt det bedste på jeres vej.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt