Hvorfor er min jomfruhinde ikke sprunget?

Vis spørgsmål

Hvordan kan det være, at min jomfruhinde ikke er sprunget, selvom jeg har haft sex okay mange gange nu?

Hvis den ikke springer, får jeg jo aldrig et rart sexliv, og det skal lige siges, at det gør ondt.

E, 15 år

SVAR:

Kære E

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Hvor er det godt, du har frimodighed til at stille spørgsmål, når der er noget, du undrer dig over.

Jomfruhinden

Jeg tror, jomfruhinden er en af de kvindelige kropsdele, der eksisterer allerflest myter og misforståelser omkring. En del af det skyldes nok, at ordet “hinde” er ret misvisende. At kalde det for “jomfruhinde” er misvisende, fordi mange får den forståelse, at åbningen til skeden er lukket til med en hinde, som brister første gang, en kvinde har samleje. Det er bare ikke sandt.

I nogle sammenhænge er man i stedet begyndt at kalde jomfruhinden for “kønskrans” eller som i fagsproget “hymnalranden” eller “mødommen”. En “krans” er en mere korrekt betegnelse end “hinde”. Skeden er nemlig ikke forseglet af en hinde, men af en ujævn slimhindefold, der er elastisk og fleksibel. Hos nogle piger vil der komme rifter i kønskransen længe før det første samleje fx i forbindelse med sport eller brug af tampon. Det er derfor ikke altid sådan, at kønskransen brister eller får revner ved det første samleje. Derfor er det også meget forskelligt, om man bløder eller om man har smerter den første gang.

Den første gang

Ca. 50% af alle kvinder oplever at bløde og have smerter første gang, de har samleje. Det skyldes, at penis er noget større end en tampon, hvormed kønskransen skal give sig en del mere end ved indføring af en tampon. Derudover er det første samleje for de fleste forbundet med en del spænding og nervøsitet, som kan gøre, at kroppen er anspændt og derfor har svært ved at give plads til, at penis kan trænge ind i skeden.

For en del kvinder vil det ikke kun være første gang, som er forbundet med ubehag og smerter. Det skyldes dels, at kønskransen kan få rifter ad flere omgange, men også at der for mange går noget tid, før man føler sig tryg og komfortabel ved at have sex. Sex er som med så meget andet noget, man lærer og bliver bedre til med tiden.

Et rart sexliv

Mit konkrete svar på dit spørgsmål er altså, at jeg ikke tror, dine smerter og dit ubehag skyldes, at din jomfruhinde ikke er bristet. Jeg tror, årsagen til smerterne skal findes andre steder. Du skriver i dit spørgsmål intet om, hvem det er du har haft sex med og under hvilke rammer. Men jeg kan forstå, at sex foreløbig ikke har været en god oplevelse for dig, og at du er i tvivl, om det nogensinde bliver det.

Jeg ser absolut ingen grund til, at du ikke skal få et dejligt sexliv. Men jeg tror, der er nogle ting, du kan have gavn at være bevidst om både nu og senere. Min umiddelbare tanke er for det første, at du endnu er meget ung. Det er naturligt og godt at være nysgerrig på sex, men det betyder ikke nødvendigvis, at man hverken i kroppen eller følelserne er klar til at tage hul på et aktivt sexliv. Dernæst tænker jeg, at vejen til et godt sexliv hænger uløseligt sammen med at have en forpligtende, respektfuld og tryg relation til den, man har sex med. En relation, hvor man kan tale med hinanden om alt – også om sex, bekymring og nervøsitet i forhold til at skulle have sex. Sådan en relation bygges op over tid og kommer ikke af, at man har været kærester i et par måneder eller måske har en tilfældig kortvarig relation i forbindelse med en fest.

Lidt at overveje

Jeg synes, du skal spørge dig selv, om du har taget hul på dit aktive sexliv for tidligt og måske har behov for lige at trække i håndbremsen og tænke dig om en ekstra gang. Det er helt okay, at du har gjort dig nogle erfaringer med sex for derefter at finde ud af, at du måske mere har lyst til at vente og lave andre ting med dine veninder, venner, familie og eventuelle kæreste. Du har rigeligt med tid foran dig til at få et dejligt sexliv med en mand, som du elsker og er helt tryg ved – gerne en mand, hvor I har forpligtet jer på hinanden ved at blive gift.

Hvis det at vente med sex ikke er noget for dig, vil jeg ønske for dig, at du næste gang du har sex gør det med en, du er tryg nok ved til at fortælle, at du er nervøs for, at det skal gøre ondt. På den måde kan han bedre tage hensyn til dig og sørge for, at det ikke går for hurtigt, men at du er helt klar og afslappet, når det sker.

Hvis du har lyst til at læse mere om fordele ved at vente med sex, vil jeg anbefale artikler og svar i vores tema Teenager og sex.

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers må du endelig skrive igen.

De bedste hilsner
Louise