Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget?
Hej Adam og Eva, tak for en super hjemmeside. Jeg er simpelthen ude af den for tiden, og jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal forholde mig til det.
Jeg har altid været mere moden end mine jævnaldrende, og har aldrig rigtig haft veninder på samme alder som mig selv. Lige nu består min vennekreds af 8 piger, hvor den ældste af dem er 20 år (Bare lige så I kan få et indblik i situationen) Nå, men vi var så taget på bar en aften, og hyggede os rigtig meget, hvorefter der så kommer en utrolig flot fyr hen til mig. Vi begynder så og snakke rigtig meget, og jeg følte mig allerede utrolig godt tilpas i hans selskab. Vi havde SUPER god kemi, og vi snakkede løs, og det ender med, at vi bare havde plapret løs i omkring 2 timer! Men lige pludselig kommer vi ind på et emne, hvor han nævner hans alder! Han fortæller mig, at han er 23 år, og jeg bliver bare helt skræmt væk nærmest. Jeg er ikke personen, der lyver, så jeg fortalte ham min alder, og han havde det på samme måde.
Han synes, jeg både lignede og opførte mig som en på de 20-22 år, og jeg troede altså kun, han var omkring de 18-19 år. Jeg synes bare, at det er så ærgerligt det med aldersforskellen. Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal forholde mig til det, fordi han er jo alligevel 7 år ældre end mig (Fylder 16 i næste måned). Vi havde bare en super god kemi, og han virkede både sød, betænksom og alt det, jeg godt kan lide i en fyr. Er bare lige ved, at tude over, at han er SÅ meget ældre, for når jeg tænker over det, er der jo også rigtig meget forskel.
Han spurgte mig så, om han skulle køre mig hjem, fordi min bus først gik om lang tid. Men jeg kører ikke med fremmede, så han sad og ventede i 1½ time sammen med mig, hvor vi fik snakket endnu mere, og han er bare helt perfekt. :-(
Han har det dårligt omkring min alder, for han synes, det er lidt "små klamt" at han kan lide en på 15, og han kan slet ikke få det til at passe i sit hoved, fordi han netop både synes, at jeg ser ud til og virker ældre. Vi har skrevet lidt sammen siden.. Men vil gerne høre jeres mening. Min forældre vil nærmest nok gå i chok over det, hvis jeg snakkede om det med dem.
Jeg er bare så nede over det, for hvis jeg bare var over de 18, havde det jo været fint nok. Den pokkers aldersforskel altså.
Synes I at aldersforskellen er for meget? Jeg ved godt, at "kærlighed ingen alder har" men i det her tilfælde, og det at jeg kun er 15 år, synes jeg bare den har. :-( Men tænker på ham hele tiden, og det er også gengældt fra hans side af.
Hvad synes I, at jeg skal stille op? Skal jeg bare have banket noget fornuft ind i mit hoved, eller hvad? :-( Vil bare så pokkers gerne høre jeres mening omkring dette, for ved slet ikke, hvad jeg skal synes om dette. Før jeg mødte ham, syntes jeg at grænsen lå ved de 18 år, og alt andet var simpelthen for klamt! Men han har bare ændret det fuldstændigt...
Undskyld hvis det er blevet lidt for langt.
Håber I vil svare, kærlig hilsen L, 15 år

SVAR:
Kære L
Tak for din henvendelse – godt at du kan lide hjemmesiden. Og rigtig godt, at du tager dig selv alvorlig og skriver ind med det, som du ikke lige kan se en vej igennem, i stedet for at gå med det selv.
Du beskriver dig selv som værende mere moden end dine jævnaldrende, og du hygger dig med det modspil og de samtaler, du kan få med dem, som er noget ældre end dig. Det er der overhovedet ikke noget forkert ved, når bare du har det godt sammen med dem, som er lidt ældre.
Du bliver snart selv 16 år, og har nu mødt en fyr på 23, som du er blevet vildt forelsket i. Og nu spørger du, om syv års aldersforskel gør noget, og hvad du skal gøre.
Positivt og knapt så positivt
Da jeg læste dit brev, kom jeg til at tænke på, at der både er positivt og knapt så positivt at skrive til dig om det her. Du skriver selv, at “kærlighed har ingen alder”. Det har du ret i. En aldersforskel på syv år behøver ikke være en hindring i et sundt og kærligt forhold, hvor der er respekt for hinanden, og hvor begge giver plads til hinandens forskelligheder.
Og syv års aldersforskel vil måske mærkes allerstørst lige nu, og hvis I bliver meget gamle sammen. Hvis I er sammen om ti år, vil du være 26 og han 33, og der vil aldersforskellen ikke mærkes. Så det er altså lige nu, den største forskel er.
Der er selvfølgelig også ting, som du skal være opmærksom på i dine overvejelser, og som måske er knap så positive, hvis I indleder et egentligt forhold:
• Du skriver ikke noget om, hvad den søde fyr laver, men enten er han begyndt at tjene penge, eller også går der ikke lang tid, før han gør. Dvs. han har mange penge, og du går i skole eller gymnasiet og skal i gang med en uddannelse. Det kan let komme til at give en ulighed i forholdet, som I skal være meget opmærksom på.
• Ud over den økonomiske ulighed kan der også komme andre uligheder ind i forholdet, fx omkring magt og ansvar.
• Han vil måske snart begynde at tænke på at binde sig mere seriøst måske med ægteskab, børn osv. Det vil du jo ikke være klar til de første år.
Giv det tid
Det er rigtig dejligt at være forelsket, men også meget forvirrende, som du oplever. Du kan læse mere om forelskelse i artiklerne
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Mit egentlige råd til dig vil være, at du ikke skal forhaste tingene. Brug god tid – rigtig god tid – til at lære ham bedre at kende og opbygge et godt venskab og måske mere end det senere. Den tid, du bruger på at opbygge et venskab med ham, vil jo ikke være spildt, da et nært venskab er en stor del af et forhold.
Til sidst vil jeg gerne lige have dig til at overveje, hvorfor dine forældre ville “gå i chok”, som du skriver. Hvis du vælger, at det skal være jer to, vil du jo på et eller andet tidspunkt skulle fortælle dem det – hvorfor så ikke snakke med dem om det nu?
Hvis du stadig synes, det er for svært, synes jeg, du også skulle snakke med dine veninder om det. Læs evt. mit svar her sammen med dem og snak sammen ud fra det.
Hvis du skriver ”aldersforskel” i hjemmesidens søgefelt, kan du også læse råd, som andre har fået, fx det her: Er mine følelser ægte og betyder 8 års aldersforskel noget?
Håber, det har givet dig lidt afklaring eller måske lidt mere at forholde dig til.
Hvis du er i tvivl om noget eller vil have noget uddybet, er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.
Pas godt på dig selv – også i det her.
Alt det bedste til dig
Hilsen Steen