Vores forhold var kun tænkt som et sex-forhold, hvad nu?
Mine forældre har et problem med ham, jeg ser, og det ærgrer mig, for jeg er rigtig glad for ham, DOG er det forhold, vi har, kun baseret på sex. Vi startede altså uden ønsker om et dybere forhold.
Et sådanne forhold har jeg haft før, uden problemer, men nu er det sådan, at jeg føler mig en smule træls til mode over det "forhold" (eller manglende på samme), vi har, fordi jeg er begyndt at blive lidt for glad for ham. Jeg kunne altså godt tænke mig noget mere med ham, og nogle gange (ud fra de ting han siger og gør) har jeg det som om, at han har det på samme måde.
- I frygt for at være nødt til at stoppe med at se ham, har jeg dog ikke nævnt noget. Det skal nok også siges, at mine forældre har problemer med hans alder, da aldersforskellen er ret stor, vi har dog meget tilfælles og nyder begge den tid, vi har med hinanden, når vi ser hinanden (det er dog ikke så meget som før i tiden her op til min eksamen, MEN netop pga. at det ikke har været så ofte, har det været mere intenst og fyldt med mere varme de sidste gange, vi har set hinanden!)
- Jeg har det bare dårligt med, at mine forældre ikke bryder sig om ham - de har prøvet at forbyde mig at se ham og ærlig talt, vil jeg ikke lade det forhold, vi pt. har, komme imellem mine forældre og jeg.
Så, jeg kan enten droppe det helt, og holde mig til min familie, eller jeg kan fortælle ham om mine følelser, og hvordan det ærgrer mig, at han kommer imellem mine forældre og jeg, og tage det derfra (Hvis han ikke vil et andet forhold, kan jeg droppe ham, hvis han vil, ja, så må jeg tackle mine forældre..)?
- Hvad ville I anbefale i en sådan situation? - Jeg kan ikke rigtig gøre noget ved, at jeg er ved at forelske mig i ham, MEN jeg kan dog glemme ham, hvis jeg stopper 100% med at se ham..
vh C

SVAR:
Kære C
Du fortæller om et forhold til en fyr, som ikke er et rigtigt forhold, men en aftale om sex. Nu er det så bare sket det, at du er begyndt at få følelser for ham og overvejer, hvad du skal gøre.
Samtidig kan jeg forstå, at dine forældre ikke er særlig glade ved det forhold, du har, og det gør indtryk på dig, for du synes heller ikke rigtig, at det forhold har så megen værdi, som det er nu, at det skal ødelægge noget mellem dig og dine forældre.
Det er sådan, jeg forstå dit dilemma - og selv om du skriver, du er forvirret, så forklarer du det ret klart og kommer egentlig også selv med svarene. Så måske er du ikke så forvirret endda.
Afklaring på forholdet
Først læser jeg din beskrivelse sådan, at du ikke selv synes, at det kan fortsætte, som det gør nu. Sådan som du beskriver det, så tænker jeg, at du må gøre op med dig selv, om du skal give plads til de følelser, du mærker og tage stilling til, om det er ham, du vil satse dit liv på, dele din kærlighed med og leve med. Det valg vil indebære, at du (I) skal overvinde nogle af de andre besværligheder omkring dine forældres skepsis, aldersforskel m.m.
Først må du finde din egen afklaring, derefter må du være ærlig over for ham og fortælle ham, hvordan du har det.
Det er altid en risiko at løbe, at betro sine følelser og kærlighed til en anden. Der er den risiko, at han ikke gengælder dine følelser. Men du har også den mulighed, at det er gengældt, og så må I tale om, hvad I herfra forventer af hinanden. Jeg opfatter dig sådan, at du er kommet til et ”point of no return” i det forhold. Enten må det udvikle sig til et forhold, hvor I ligeværdigt og gensidigt betror hinanden jeres kærlighed – eller også må det stoppe. Der er ingen vej tilbage til status quo, hvor I bare dyrker sex og bruger hinanden til gensidig fysisk tilfredsstillelse. Der blev sat mere i gang.
Vær ærlig om konsekvenserne
Jeg kan ikke på nogen måde opmuntre dig til et forhold, der ”bare er baseret på sex”. Du synes selv, at det er gået uden problemer før, og det må jo så være din oplevelse. Men jeg tror ikke på, at det er sundt. Sex har ikke kun noget med vores krop og fysik at gøre. Sex rører ved nogle følelser langt dybere i os. Lidt af det, har du kunnet mærke. Så nu er det ikke sjovt mere "bare" at have sex. Der er for mange konsekvenser. Det er præcis konsekvenserne, jeg mener, du skal være ærlig omkring. Dine følelser er tændt, og derfor bliver det pludselig en meget uværdig måde at være sammen på, hvis han bare fortsat har brug for din villighed til egen tilfredsstillelse, men ikke ønsker at gå ind i et forhold og en nærhed, som du længes efter.
Hvis du fortsætter sådan, vil det få store konsekvenser for dig. Du vil komme til at føle dig udnyttet, og det er en frygtelig ond cirkel at komme ind i. Det nedbryder dit selvværd og sætter grimme spor.
Hvis du klarer at gemme dine følelser og længsler væk, så I kan fortsætte jeres nuværende aftale, så risikerer du at miste kontakten til dine egne følelser. Det er også nogle alvorlige konsekvenser.
Sex er en kærlighedserklæring
Hvis du dyrker uforpligtende sex med en fyr, der ikke er interesseret i dig, så bliver det sværere for dig på længere sigt at tage imod den kærlighedserklæring, sex egentlig er et udtryk for. Sex handler ikke kun om egen fysisk tilfredsstillelse (det er det, som I gør det til lige nu). Det er misbrug af sex, som kan få den konsekvens, at det senere bliver sværere at opfatte sex som en kærlighedserklæring.
Sex er tænkt som et kærlighedssprog, to elskende udvikler med hinanden, så de på deres helt ”egen private frekvens” kan dele en nærhed og en omsorg for hinanden.
Derfor vil jeg mene, at du skal lytte til de advarselssignaler, du mærker i dig selv. Denne ”sex-aftale” er ikke noget, der gør dig godt, som beriger og udvikler dig og udruster dig til et kærlighedsforhold for livet, med et trygt og stærkt sexliv. (hvis det er dit mål på et tidspunkt - med den rette for dig).
Find ud af, hvad der er dit mål med ham. Overvej konsekvenserne og tag et valg, du også tror på, styrker dig på lang sigt.
Jeg vil gerne give dig nogle links til artikler, der siger noget om, hvilken værdi vi på AdamogEva.dk tror på, sex har. Måske kan du bruge det til noget i dine overvejelser:
Vejen til god sex
Sex i Bibelen – stærke sager
De bedste ønsker om, at du vil mærke efter i dig selv og passe godt på dig selv i de valg, du må tage.
kh Benna