Falder i synd
Jeg er 17 og går på gymnasiet.  Jeg har en kæreste på 20, som jeg elsker rigtig højt.
Vi bor et godt stykke fra hinanden og nyder derfor når vi har mulighed for at være sammen. Selvom vi har sat nogle grænser så er vi lidt dårlige til at holde dem. Vi har ikke set hinanden nøgne, eller rørt hinanden private steder, men vi har kysset meget og, ja man kan vel sige, at hvis vi ikke havde tøj på var det, det man kalder sex. Vi hader begge to når vi kommer til at gøre sådan noget, men vores bønner og irritationer virker ikke. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre. Vi elsker hinanden meget og ved at det skal være os, men det gør det bare sværere.
Jeg har før hen haft problemer selv med fristelser og faldet mange gange, pga. porno eller lignede, så jeg bliver nemt fristet, hvilket jeg hader.
Jeg har holdt mig selv fra det, men når jeg er sammen med min kæreste nu, så falder vi bare sammen. Jeg har ikke sagt noget af det til nogen, så jeg går meget med det selv, men det er lidt for svært. Jeg ber men føler ikke det hjælper.
Hilsen den anonyme

SVAR:
Kære Anonyme
Tillykke med, at du har fundet en, som du elsker, og som elsker dig! Det er stort – og det bringer mange glæder med sig. :-)
Guds tilgivelse
Det kan også sommetider bringe sorger, som dem du beskriver. Når man ikke lever op til sine egne standarder (eller Guds), og når følelserne får lov at styre i stedet for fornuften. Først vil jeg sige, at det ikke er unormalt at opleve, at synd og fristelse er en udfordring. Det gør vi alle. Jesus mødte også fristelser – dog uden at give efter. Det kristne budskab er, at Jesus har tilgivet os vores synd – helt uden beregning. Bekend synden for ham, og lad ham bære den for jer. For der er ingen mennesker, der aldrig synder:
"Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed." (1 Joh 1,8-9)
Led efter en udvej fra fristelsen
Det er nemt at sidde her og skrive, at I "bare" skal lade være med at give efter. Men jeg tænker ofte på dette bibelsted, når jeg selv kæmper med fristelser:
"De fristelser, der har mødt jer, er kun menneskelige. Og Gud er trofast; han vil ikke tillade, at I fristes over evne, men vil sammen med fristelsen også skabe udvej, så I ikke bukker under." (1 Kor 10,13)
Forestil dig fristelsen som et kasino med store, blinkende lys og spænding. Man kan blive helt overvældet. Men der er altid en anden vej. En udvej fra syndens vej. Man kan vælge at gå en tur sammen i stedet for at sidde på værelset med en computer. Gud skaber faktisk en udvej hver gang vi fristes – vi skal bare opdage den og vælge den.
Udholdenhed
Jeg tror, kæreste-tiden er en god træningslejr, hvor man kan øve sig i udholdenhed – for et ægteskab kræver udholdenhed. Brug tiden til at skabe gode minder, oplevelser, dates og lejre, der giver glæde og lærer jer hinanden bedre at kende. Hold igen med alene-tiden på værelset. Dårlige vaner er nemme at opbygge, men svære at aflære. Fokuser i stedet på de gode vaner. Brug perioden som en træningslejr i menneskelig og mental fitness, hvor I renser ud i tanker og vaner. Ikke for at gøre jer fortjent til noget over for Gud, men for at vandre i den kærlighed, han kalder os til. Når man bliver gift og får børn, bliver der mange situationer, hvor man ikke bare kan give efter. For så har man forpligtet sig på hinanden resten af livet.
Porno
Til sidst om porno: For mit vedkommende er porno gift for relationen og ægteskabet. Den dræber lysten til at give sig hen til hinanden og skaber urealistiske forestillinger, der i sidste ende kan ødelægge sexlivet. Jeg har ikke noget godt at sige om at se porno – andet end: Stop det. Det lyder måske hårdt. Men ved at bruge porno støtter man en industri, der holder mennesker fanget i ødelæggende incitamentsstrukturer, hvor kroppen sælges for penge. Det er der intet bibelsk ved. Ofte gøres kroppen til et salgsobjekt, som man føler sig berettiget til at "gøre noget med". Men vi har ingen ret til at tænke eller handle sådan over for andre, som porno fremstiller det. Det er en usund objektificering af mennesker.
Jeg siger ikke, at det er nemt at lade være. Eller at alt håb er ude, hvis man falder i. Men jeg beder jer tænke over, hvad porno er, og hvad den gør ved andre mennesker.
Afslutning
Jeg håber ikke, at afsnittet om porno skygger for det vigtigste budskab: Guds tilgivelse. Men Guds tilgivelse er ikke et grønt lys til at gøre ondt. Hvis I har brug for hjælp til at komme ud af porno-afhængighed, findes der tilbud, hvor man kan få støtte.
I er ikke alene i kampen. Gud er med jer – og han giver både tilgivelse og styrke til at gå den vej, der bygger op i stedet for at bryde ned.
Med venlig hilsen