Er vi det bedste for hinanden?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er lige nu i et forhold med en dejlig ung mand. Vi har været sammen i 1½ år. Vi har været væk fra hinanden i ½ år, hvor det egentlig gik meget fint med at være væk fra hinanden.

Efter vi kom hjem, har jeg gået med tanken, om det virkelig skal være os. Vores forelskelsesperiode er ovre, og jeg er ikke længere på den lyserøde sky. Jeg ved, at man ikke skal lægge alle sine kræfter i sine følelser, og at det er normalt, at de store følelser nok kun er i den første periode. Problemet er bare, at jeg nu er meget usikker på, om det skal være os. Jeg har ikke længere en længsel efter at være sammen med ham.

Jeg har snakket med ham om det, og det kom lidt som et chok for ham, men han tog det virkelig pænt. Vi vil hinanden det bedste, men er vi det bedste for hinanden?

Tak for jeres tid.

P, 21 år

SVAR:

Kære P

Tak for dit spørgsmål til os her på AdamogEva.dk.

Jeg vil meget gerne skrive lidt til dig om sikkerhed og usikkerhed i et parforhold, og jeg håber, du kan bruge noget af det i forholdet til din kæreste.

Et par består af to

Du er helt klar over, at jeres forelskelsesperiode er overstået, og at I nu er “landet mere”, efter at have været meget forelskede i hinanden. Længslen efter at være sammen med ham er mindre, og måske er den ligefrem væk. Både længslen i at være sammen i et parforhold og længslen efter at være sig selv skal efter min mening være til stede i et velfungerende parforhold. Jeg ved ikke, om det er det, du oplever – længslen efter at være mere dig selv. Hvis det er, er det efter min mening, helt fint og faktisk rigtig godt.

Der sker tit det i parforhold, at vi i starten af parforholdet oplever et stærk tiltrækning til hinanden. Den er både god og usund. God fordi den skaber et stærkt tilhørsforhold til den anden og usund, fordi den skaber en tilstand, hvor vi ikke mærker os selv særlig godt. Når den lyserøde sky (som du nævner) fordufter, er det oftest det, der skaber en tvivl i os: Gad vide, om det skal være os, nu hvor jeg oplever, at jeg mærker mig selv mere, og ikke oplever tiltrækningen lige så stærkt til den anden.

Tiltrækning og selvstændighed

Jeg har lyst til at sige til dig, at et parforhold består af både tiltrækning og selvstændighed. Det er to mennesker, som skal være super gode til at skabe en stærk vi-relation og super gode til at bevare deres jeg-relation. Hvis begge dele lykkes, fungerer både individet og fællesrelationen. Det er vores største udfordring i forhold til at være par. Enten mister vi os selv, eller også mister vi parforholdet. Brug derfor noget tid på at finde ud af, hvad det var, du savnede ved din kæreste, da han var ude at rejse – og brug noget tid på at finde ud af, hvad det er, du savner nu, hvor han er kommet tilbage – og se om det ikke kan forenes i det, at I er et par. Det kræver et stykke arbejde for at finde ud af.

Det eller de bedste for hinanden

Du skriver, at I vil det bedste for hinanden. Det virker på mig meget høfligt og godt – og det er vel meget fint. Men vil I det bedste for hinanden sammen? Det er for mig at se det, du skal finde ud af: Om du vil det bedste for jer i forhold til at være et par. Du spørger, om I er det bedste for hinanden. Det ved jeg ikke, men jeg er ret sikker på, at det er noget, vi arbejder på i parforholdet, og det er noget, vi nogle gange slider for i vores parforhold. Med andre ord: Det er ikke noget vi er, men noget vi øver os på, og nogle gange lykkes det godt – andre gange mindre godt.

Det handler om kærlighed

At være de bedste for hinanden er et ønske for alle os, der indgår i en parrelation, og jeg er ret sikker på, at det bygger på en illusion, for faktum er, at vi alle oplever, at der er flere hverdage end festdage, også i parforholdet. Derfor; det I har i jeres parforhold nu, kan udvikle sig til at give dig den tryghed og vished, som du har brug for, for at kunne indgå i et parforhold med din kæreste, hvis I begge to vil det.

Jeres kærlighed til hinanden afhænger ikke af, om I nu bliver i stand til at forandre jer helt vildt i jeres parforhold, men jeres evne til at elske hinanden, som I er. Lidt mere konkret: Kan du elske ham, som han er, eller lever du i håbet om, at han skal blive noget, han ikke er? Det fantastiske i et parforhold er, at den største forandring sker, når vi ser virkeligheden i øjnene; hvor du er, som du er, og han er, som han er. Der kan det blive til et kærlighedsforhold, hvor I bliver forbundet i kærlighed til hinanden, og det er det bedste, der kan ske i et parforhold, velvidende når begge vælger at indgå i en sådan relation.

Du kan læse mere i vores tema At finde den rigtige. Især vil jeg anbefale artiklerne Kærlighed i praksis og Kærlighed og forelskelse.

Du ønskes alt det bedste for fremtiden.

Kærlig hilsen
Ulrik Buch