Er handjobs og fingersex normalt som 14-årig?
Hej, jeg er en dreng på 14 år og går tit og tænker: Er det normalt for os i 8. klasse at give finger og handjobs?
Tak på forhånd :) 14 år

SVAR:
Kære dig på 14
Tak for din henvendelse til brevkassen. Det er super fint, at du spørger om det, du går og spekulerer på.
Ikke normalt
Det helt korte svar til dit spørgsmål er: Nej, jeg vurderer det ikke normalt at give finger og handjobs, når man går i 8. klasse.
Det svarer egentlig på dit spørgsmål, men jeg vil gerne give dig lidt mere med.
Seksuel lavalder
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det vil sige, at det juridisk først er lovligt at have sex, når man er fyldt 15 år. Også selv om begge er mindreårige. Loven forbyder både samleje og anden kønslig omgang, som man kalder det, hvilket vil sige, at ingen må røre dine kønsdele for at give eller opnå en seksuel tilfredsstillelse.
Loven er selvfølgelig skabt for at beskytte børn under 15 år mod krænkelser og overgreb, men den er også sat, fordi det vurderes, at man hverken er fysisk eller psykisk moden til sex før man er ældre.
Men selv om man er under 15 år, har man stadig en seksualitet, og det er helt normalt med en nysgerrighed og en bevidsthed omkring ens egen seksuelle følelser. Men man har valgt en aldersgrænse for seksuel omgang, fordi det kræver en vis modenhed at takle de følelser, der bliver sat i spil.
Over 15 år
På et tidspunkt bliver du 15 år, og så er det jo ikke ulovligt at have seksuel omgang med hinanden. Alligevel vil jeg skrive til dig, at sex er mere end bare en spændende leg. Det er noget, som rører os på et dybt plan. Det er det mest intime og tætte, to mennesker kan have med hinanden.
Vi er sårbare på det seksuelle område, og det er vigtigt, at vi passer på os selv, sætter grænser for os selv og er trofaste mod de grænser. Og sex skal kun ske i forhold, hvor man er meget trygge ved hinanden og kender hinanden godt. Og for øvrigt kun med den, som man vil dele resten af livet med.
Pas på jer selv
Selv om din henvendelse ikke drejer sig direkte om samleje, så er man alligevel i gang, når man bruger finger og giver handjobs. Den første grænse er overskredet, og det kan blive svært at holde grænserne.
Prøv at læse de her artikler, jeg har fundet til dig:
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Sex og følelser
Har lyst til sex med de fleste piger – har de også?
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget; ellers er du velkommen til at vende tilbage igen.
De bedste hilsner
Steen