Er det smartest at ryge cigaretter eller papir?
Hej AE.  Jeg har et spørgsmål omkring rygning. Jeg har længe syntes, at rygning er spændende, og satte mig for noget tid siden fast på, at det skulle jeg prøve ( bare en gang). Men problemet var, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle få fat i en pakke cigaretter, men så en dag da jeg kedede mig, fandt jeg ud af, at jeg bare kunne prøve med papir, og det har jeg så prøvet lidt med på det seneste. Ikke hver dag. Måske 1-2 gange om ugen, da jeg efter at jeg har røget også børster tænder og sprayer mig ind i deo.
Desuden tænder piger/kvinder, der ryger, mig også helt vildt, og jeg har svært ved at tage øjnene fra en pige, der ryger, da jeg synes, det er mega frækt og sexet. Men mit spørgsmål er, hvad er smartest (hvis man kan sige det sådan) almindelige cigaretter eller papir? jeg har slet ikke tænkt mig at ryge dagligt, men bare en gang imellem fx. hvis jeg ser fodbold og er alene hjemme.
Fra Kasper på 13

SVAR:
Hej Kasper
Jeg synes faktisk dit spørgsmål er svært at svare på. Du spørger, om hvad der er smartest. Sådan ligeud sagt, så synes jeg, det virker mærkeligt og dermed usmart at ryge papir! Hvis jeg var ung og mødte en ung, der røg papir - ja så tror jeg faktisk, jeg ville synes, det var lidt morsomt.
Om at ryge:
Jeg vil generelt råde dig til ikke at ryge. Det er meget afhængighedsskabende, på to måder.
Man taler om den direkte afhængighed af stoffet og om social afhængighed.
Mange rygere beskriver begge dele, at de er afhængige af nikotinen og dermed det stof, som er i cigaretterne. Som du sikkert ved, så er det meget ødelæggende for din sundhed.
Men mange beskriver også den afhængighed, man kan have af at stå sammen med andre rygere og hygge sig.
Du kobler så en ekstra ting på, at du synes, det er tiltrækkende, at en pige ryger - og du tænker formodentlig at andre også vil synes, det er tiltrækkende, at du ryger. Det, tror jeg, er meget forskelligt. Der er helt sikkert også mange piger, der ikke bryder sig om, at en dreng ryger.
Men når man er 13 år, så føles det måske sejt og voksent at ryge. Du skal bare overveje dette med, at det altså er ekstremt usundt og at to smøger om ugen - for de fleste vil blive til et dagligt forbrug. Så mit råd er at lade være - også med at ryge papir, fordi jeg tror, det også er usundt.
vh Steen Kruse