Afhængig af fyre - hvordan kan jeg stoppe mig selv?

Vis spørgsmål

Hejsa. Faldt tilfældigvis over jeres side og tænkte, at måske er det her, jeg skal finde mit svar. Jeg har været i seksuelt forhold siden maj sidste år. Han er fantastisk og vi har det super godt sammen. Men da det jo ikke er et fast forhold, har jeg været sammen med nogle stykker udenfor og jeg kysser ALTID med 2-5 forskellige, når jeg er i byen.

Jeg er 22 og det er ikke holdbart. Jeg er afhængig af mit forhold af at kysse med fyre, jeg møder i byen og at udnytte mine fortrin for andre i byen. For mig er alle fyre en udfordring og hvis jeg får dem, så vinder jeg og så går jeg videre.

Det er udfordringen der tænder mig. Jeg har ikke lyst til at fortsætte sådan for det påvirker mig psykisk. Jeg har prøvet forskellige ting, læst, talt med folk, men intet har fået mig til at se sagen fra et nyt perspektiv. Jeg har brug for indsigt, så hvordan kan jeg stoppe mig selv, i stedet for at leve sådan her? Hvad kan jeg erstatte den rus, jeg får af udfordringen, med?

Sara, 22 år

SVAR:

Sidst i din henvendelse skriver du, at du har brug for indsigt, og du stiller to konkrete spørgsmål. Jeg vil forsøge at besvare dem og give dig mine input. Om det så bibringer dig en indsigt, som du kan bruge til noget, er jeg sikker på, du selv finder ud af.

Sådan læser jeg dit brev:

Du har været i et seksuelt forhold til en fantastisk fyr i 9 måneder, og I har det super godt sammen. Men der er ikke et fast forhold, skriver du. Derfor har du i de samme 9 måneder haft sex med et antal andre mænd. Derudover kysser du altid med 2-5 fyre, når du er i byen.

Din selverkendelse kalder på respekt

Du er kommet til en erkendelse af, at måden, hvorpå du administrerer dit sexliv, ikke er holdbar (for dig selv, antager jeg), og du ønsker at ændre på det. Du ser i øjnene, at du er i et afhængighedsforhold til det kick, det giver dig at kysse forskellige fyre, du møder, når du er i byen. Og du ved godt, hvad det er, du gør: Du udnytter de fortrin, som du har frem for andre piger, - du ser alle fyre som en udfordring, og du opfatter det som en sejr, hvis du får dem til at kysse med dig. Og når du først er nået dertil, går du videre, for det er udfordringen og det at ”besejre” fyrene, der tænder dig.

Din erkendelse kan blive begyndelsen til, at du får et mere tilfredsstillende sexliv og mere givende forhold til mænd. Om det bliver det afhænger af, hvordan du handler på den erkendelse, som du er kommet til.

Ingen vej tilbage

Din erkendelse indebærer, at der ikke mere er nogen vej tilbage. Dermed mener jeg, at du med den selverkendelse, som du er kommet til, ikke mere vil kunne finde tilfredshed ved at fortsætte dit sexliv, som du har administreret det indtil nu. Din erkendelse gør, at der er ”no way back”.

Mit bud på, hvad det er, der foregår

Som jeg ser det, er årsagen til, at du deler dit sexliv med så stort et antal fyre, at du har et behov for bekræftelse. Et behov for at blive bekræftet i, at du er attraktiv, at du er god og en, som bliver foretrukket.

Problemet er bare, at du aldrig vil finde den bekræftelse, hvor du søger efter den nu.

Det kick, som det giver dig at ”vinde” over fyre, varer kun kort tid – og så er du videre på jagten efter nye sejre og nye kick.

Du skriver, at du ikke har lyst til at fortsætte sådan, for det påvirker dig psykisk. Som jeg ser det, er det din naturlige reaktion på, at den bekræftelse, som du har brug for – og som vi alle sammen har brug for – søger du et sted, hvor du aldrig vil finde den.

At være elsket

Vi har alle behov for at vide, at vi er elskede. At der er nogen – eller bare én – som holder af os, som kender os og som ser os, som dem vi virkelig er. En, der vil lytte til os og være sammen med os, både når vi er sjove, kede af det, trætte eller glade. Du har brug for en, som ser, hvor dejlig du er – også når dit hår sidder helt forkert, når make up´en er væk, og du ikke ser særlig tjekket ud.

Når vi ved os elsket, er det med til at give os en erfaring af, at vi er ok. Hvis vi, fra vi er små, har denne erfaring, har vi ikke brug for igen og igen at jage efter at blive bekræftet i, at vi er det.

Om ovenstående får dig til ”at se sagen i et nyt perspektiv” ved kun du.

Svar på dine spørgsmål

Du spørger: ”Hvordan kan jeg stoppe mig selv i stedet for at leve sådan her?”.

Jeg er ikke sikker på, at du kan ”stoppe dig selv”, og for dig selv ændre på de forhold i dit liv, som du ikke er mere er tilfreds med. Til gengæld er jeg sikker på, at du vil kunne have gavn af at tale nogle spørgsmål godt igennem sammen med en psykoterapeut eller et andet menneske, som har forstand på de problemstillinger, som du skriver om.

Hvad er det, som gør, at du ved, at din nuværende måde, at administrere dit sexliv på, ikke er holdbart for dig?

Hvilke ting savner du mere af i dit liv?

Disse er nogle af de spørgsmål, som jeg tror, det kunne være gavnligt for dig, at arbejde med sammen med en, som har forstand på de problemstillinger, som er dine.

Du spørger: ”Hvad kan jeg erstatte den rus, jeg får af udfordringen, med?

Ved at finde ud af, at du er ok. Ved at vide, at du er elsket. Ved at vide, at du er kendt og at nogen ser dig, som den du virkelig er – indeni.

Den rus, dét vil give dig ,vil være en anderledes rus. Og det gode ved den er, at den er betydelig mere slidstærk, end den rus dine sejre på grund af dine ydre fortrin giver dig.

Måske kan du også have glæde af at læse svar til andre vedr. afhængighed. Her er et eksempel:

Hvordan kommer jeg fri af min afhængighed af bekræftelse?

Flemming H. Møller, præst og psykoterapeut