Er det normalt at få rejsning, når man bader sit barn?
Hej Adam& Eva. Jeg skriver, fordi det simpelt fylder hele mit hovede, og kan intet finde om det på nettet - overhovedet. Det gør mig så mere ked af det, da det jo så måske virkelig er unormalt.
Min kæreste og jeg har været sammen i 3 1/2 år og har sammen en søn på 18 mdr. Vi går nogle gange allesammen i bad sammen. Men ofte får min kæreste jern på, imens vi bader, og det er altså ikke over mig, for nogle gange går far og søn alene i bad, og der får han også jern på, og nu er jeg begyndt at gå ud at tjekke, om han gør noget forkert ved vores søn. Det er så forfærdeligt, at være bange for sådan noget. Det er det værst tænkelige, et barn kan blive udsat for.
Og tænk hvis jeg har været så blind ikke at have set, hvis min kæreste er pædofil. Det gør virkelig ondt, for elsker jo min kæreste, og han er en virkelig god far. Men jeg har spurgt ham, hvordan det kan være, ar han altid får jern på, når vi bader vores søn. Han er ret åben, og siger, at han ikke ved det, og han synes, det er ubehageligt, og tænk hvis det sker i svømmehallen, når vi er der med ham.
Den dag vores søn blev født, fik min kæreste jern på mange gange, imens han gik rundt med det lille spædbarn... Jeg synes, det var ret mærkeligt, men tænkte ikke vildt meget over det, fordi jeg tænkte, det var pga mig. Jeg havde lige født og rendte ikke rundt med den store mave mere.
Har man hørt om dette før? Er jeg bare paranoid? Eller er det ret mærkværdigt?
Vh den ulykkelige, 30 år

SVAR:
Kære Ulykkelige
Når jeg læser det, du skriver, kan jeg godt forstå, det fylder hele dit hoved, for det er et meget tabuiseret emne, som I der er helt alene med.
Det lyder som om, du og din kæreste, som nu har været sammen i 3 1/2 år, har det rigtig godt sammen. Når du omtaler ham, lyder det jo til, at han er en god far for jeres søn på 18 mdr.
Rejsning er ikke direkte under viljens kontrol
Unge mænd er ikke altid i stand til at styre deres reaktioner, da rejsning ikke er direkte under viljens kontrol. Din kæreste skal altså styre kroppens funktioner indirekte.
Du skriver, at din kæreste også synes, det er rigtig ubehageligt, at han får jern på, og det er faktisk et rigtig godt tegn! Det, der er skadeligt for barnet, er, hvis han begynder at fantasere om det seksuelt. Altså hvis der er ”seksuel energi” til stede i rummet. Et ”jern” er ikke i sig selv tegn på, at din kæreste er pædofil.
Styring af rejsning kan opøves
Prøv at bede ham lægge mærke til, hvornår han ellers får jern på, og først og fremmest hvilke tanker, der er forbundet med det. Hvis han bliver mere bevidst om sine tanker – vil han efterhånden også kunne styre ”jernet”! I virkeligheden kunne jeg få en mistanke om, at din kæreste har det med at få jern på i sine lykkeligste øjeblikke.
Alligevel tænker jeg, at det måske er en god idé, at I aftaler, at du sørger for aftenbadningen i et stykke tid. Så kan din kæreste prøve sig lidt frem – så at sige gå til og fra. Han skal så øve sig i at finde ”slukkende” tanker. I starten er det svært, men efterhånden vil han opleve, at ”øvelse gør mester”. Din kæreste lyder som en åben og rar fyr, jeg er sikker på, at I vil kunne overvinde denne udfordring sammen.
Lad ikke problemet tage glæden og frimodigheden fra jer
Det vigtigste er, at I ikke lader jer fylde med skam, for skam har det med at forstørre og fastholde jer i problemerne.
Mange gode tanker fra
Tove