HJÆLP! Mine forældre ryger - hvordan få dem til at stoppe?

Vis spørgsmål

Ja overskriften siger jo sig selv. Mine forældre ryger vildt. De bruger hver 30.000 kroner om året på at ryge. Jeg hader lugten af røg og kan tit ikke være i mit eget hus på grund af søskende og forældre. der ryger.

Jeg græder tit på grund af, at jeg mistænker min far for at have lungekræft. Han hoster også meget, så tit vågner jeg om natten og får ikke nok søvn. En gang i mellem vågner jeg også med hovedepine og jeg mistænker røgen.

Jeg prøver tit at snakke med mine forældre om det, men de bliver som regel sure og siger, at jeg ikke skal blande mig. Jeg står og ser hjælpeløst til, imens de ryger vildt, og jeg mister meget tid med dem. Det sårer mig, at de hellere vælger hø, nicotin, neglelaksfjerner, tjære og alt andet lort, der er i smøger.

Jeg føler, at det ødelægger mig, men mine forældre hører ikke! Hvad gør jeg? Jeg vil have at de skal stoppe det. Jeg gemmer tit smøgerne og ligtherne. Men de køber bare nye, selv om vi er i pengekrise. Jeg vil så gerne sætte en grænse. Og jeg ved, at de er vokse og kan passe på dem selv, men via rygning skader de mig både fysisk og mentalt.

Jeg ved ikke, hvad jeg gør ved det! Jeg må kunne gøre noget, hvis jeg ikke kan, så vil jeg ikke bo i huset mere. Men jeg har ingen steder og tage hen og ingen familie, som bor i nærheden af mig.

Jeg klarer den ikke mere. Jeg har levet med det i 13 år nu!

Hilsen Mig.

13 år.

SVAR:

Kære Mig

Tak for dit spørgsmål til A og E.

Jeg forstår virkelig godt din frustration og afmagt i den situation, du er i.

Det lyder til, at du er meget alene i din kamp mod røgen.

Det lyder også som om, tingene er ved at spidse meget til og at du og dine forældre sidder i hver jeres ”skyttegrav” og ”beskyder” hinanden.

Starte på en frisk

Det lyder til, at der skal startes helt på en frisk i jeres familie. Det skulle jo ikke gerne være nødvendigt, at du føler, du er nødt til at flytte, for at kunne holde til det.

Måske skal du prøve en anden strategi overfor dine forældre.

Måske opfatter dine forældre dig som en meget sur og vred teenager, der bare vil styre og bestemme det hele, og måske føler dine forældre sig anklagede.

Du skal nok prøve at starte helt på en frisk med dine forældre.

Holde lav profil

Hvis du i en periode forsøger at holde helt lav profil overfor dine forældre. Måske vil det i sig selv være meget mere effektivt.

Så kan du prøve at sætte dig ned og skrive et brev til dem om alle de tanker og følelser, du har overfor dem i denne sag.

Du kan så senere sige til en af dine forældre, at der er noget, du gerne vil tale med dem om.

Det er vigtigt, at du ikke ”angriber”dem, men kun snakker ud fra, hvordan du har det med, at de ryger så meget, og hvad det gør ved dig.

Effekter på kort og lang sigt

Du må stille og roligt forklare dem, at du både fysisk og psykisk er meget påvirket af det. Der er jo også de effekter, der er på lang sigt, som de kan risikere at påføre dig. Der er vel ingen forældre, der med vilje ønsker at skade sit barn.

Desuden er der også de følger, det kan få for dem selv, som du også må snakke med dem om, at du simpelthen er bange for at miste dem alt for tidligt.

Sidst, men ikke mindst, er der alle de penge, de bruger på det, som de kunne bruge på mange hyggelige ting med familien.

Tale med nogen andre

Det kunne også være en god ide at tale med sundhedsplejersken på din skole, hun ved jo meget om den slags.

Du kan måske også tale med en af dine veninders mor, som måske kan støtte dig lidt.

Håber mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen Marianne