Dreng på 14 forelsket i mig på 12 - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej alle sammen! Først vil jeg sige tak for en rigtig god hjemmeside. Nu til mit problem: Jeg går på en meget lille skole. Vi er så få elever, at klasserne faktisk er slået sammen. Jeg er ret meget fremme i skolen, så jeg burde egentlig gå i 8. men er kommet op i 9.-10. klasse. Min skole består af langt flere piger end drenge. Og i 9.-10. går der en enkelt dreng. Nå, men denne her dreng er forelsket i mig. Jeg fandt ud af det i april, hvor min skole arrangerede en tur til England, hvor at vi skulle gå i skole. Men jeg er ikke forelsket i denne her dreng.

Og alligevel begynder han at tage mig på brysterne og så videre. Men nu kommer vi så hjem og jeg vil utrolig gerne være venner med denne dreng. Han er sød og sjov, og jeg kan ikke benægte, at jeg er en smule forelsket, men ikke nok til at blive kærester. Men jeg trives ikke så godt med venner lige nu. Jeg fik i maj opfyldt min allerstørste drøm og fik en islandsk hest, som jeg er utrolig tæt knyttet til, og der kan gå op til 3 måneders mellemrum før en af mine veninder gider at være sammen med mig! Og jeg var nervøs over, at det ville gå samme vej med drengen her.

Vi bliver hvert fald gode venner; men i oktober er der halloween fest på min skole, hvor vi kan overnatte. Og det kommer mig for øre, at han har tænkt sig, at han vil kæle (og måske endda have sex) med mig den aften (Det skal lige siges, at han er 14 år og lille mig kun 12 år). Jeg bliver nervøs og vælger ikke at sove derovre alligevel; men han blive ved med at prøve at stoppe mig. Min mor mener, at jeg skal passe på med, hvad jeg gør, fordi at jeg tænder ham utrolig meget. Jeg blev overrasket og tænker over, hvordan han kunne finde på at tænke på sådanne ting men... Mit spørgsmål er... Hvad skal jeg gøre? Jeg lægger planer om at pjække fra skole og så videre kun for at slippe for ham. Skal jeg snakke med ham eller bare lade være med at sige noget? Jeg ved det ikke!

Hilsen "Den i tvivl", 12 år

SVAR:

Kære den i tvivl

Tak for din ros til hjemmesiden. Det er dejligt at læse, hvordan du respekterer dig selv og dine egne grænser. Jeg synes, at det virker som om, at du er en 12 årig pige med sunde grænser.

Respekter dine grænser

Jeg synes, at det er rigtig godt, at du mærker efter, hvad du er klar til psykisk og fysisk. Når jeg læser, at du vælger at tage en beslutning om, at du ikke vil overnatte på skolen, sådan at du ikke risikerer, at han begynder at kæle med dig, så får jeg en oplevelse af, at du er en pige, som passer godt på dig selv ud fra det, som du har brug for – bliv gerne ved med det. Det virker som om, at du mærker efter, hvad du er klar til psykisk og seksuelt, husk endelig at blive ved med det. Det er vigtigt, at du bliver ved med at respektere de grænser, som du mærker din krop giver udtryk for.

Vil han mere end dig

Du skriver ikke så meget om dine veninder, udover at jeg synes, at det lyder som om, at du ikke rigtig har så mange veninder. Selvom du gerne vil have drengen som ven, fordi du ikke har så mange venner, så skal du ikke gå på kompromis med dine grænser i din iver efter at få en god ven. Hvis du har en oplevelse af, at han vil mere i jeres relation, end du lige nu er klar til eller har lyst til, så bliver det svært at være jævnbyrdige venner. Derfor kan det være, at du bliver nødt til at opgive håbet om, at han kan blive en god ven lige nu for dig. Det kan blive anstrengende for dig hele tiden at skulle tænke over, hvordan du agerer overfor drengen (ligesom din mor fortæller, at du skal passe på, hvad du gør), sådan at han ikke misforstår dine hensigter.

Undgå at flygte fra problemet

Umiddelbart tænker jeg ikke, at det er en holdbar løsning for dig at blive væk fra skolen for at undgå ham, det kan let blive en måde at flygte fra dit problem. Jeg ved ikke, om du bliver nødt til at tale med ham om, hvordan du ønsker, at jeres relation skal være – altså fortælle ham, at du kun ønsker at være venner med ham. Det er igen kun dig, der skal mærke, om du har brug for at få tydeliggjort dine grænser overfor ham ved at tale med ham, eller om du ”bare” kan lade ham være uden at konfrontere ham med dine oplevelser og ønsker for jeres relation. Du er også den eneste, der kan vide, om det er muligt for jer at have et normalt venskab, eller om han stadig vil blive ved med at ønske mere med jeres relation. Måske kan en mulighed være at lade ham være – lade være med at tale med ham (jeg ved ikke, om det er en mulighed på en lille skole som din).

Skab gode venskaber

Måske skal du overveje, om det kan være en ide at arbejde aktivt på at være noget mere sammen med dine andre venner, sådan at du ikke bliver afhængig af den ene drengs venskab. Det tager tid at skabe gode venskaber, både nye venskaber men også at vedligeholde ”gamle” venskaber.

Ud fra det som du skriver, synes jeg, at det virker som om, at du taler med din mor om drengen. Jeg vil bare opfordre dig til at fortsætte med at dele dine frustrationer med din mor – spørg hende gerne til råds, måske har hun et godt forslag til, hvordan du kan handle overfor drengen. Måske har hun også et forslag til, hvordan du kan få nye venner eller bruge mere tid sammen med ”gamle” venner.

Læs gerne videre:

Pigevenner og drengevenner

Held og lykke med at skabe gode venskaber.

Kærlig hilsen

Linda Valbjørn