Blev kærester bare for at have en kæreste - hvad gør jeg?
Hej, jeg er en pige på 17. Det er første gang, jeg er i et rigtigt forhold, hvor vi mig og min kæreste er sammen hele tiden. Men mit problem er, at jeg blev kæreste med ham for bare at have en kæreste. Vi kendte hinanden i 14 dage, så blev vi kærester.
Men nu har jeg fortrudt det. Det er ikke den person, jeg vil være sammen med, men han elsker mig så meget, at jeg ikke kan gå fra ham. Og jeg har ikke altid lyst til at være sammen med ham. Når han ringer, ignorer jeg det bare, og når han skriver, svarer jeg ikke, fordi jeg ikke gider at være sammen med ham.
Hvad synes I, jeg skal gøre? Skal jeg være sammen med ham, når han elsker mig så meget, eller skal jeg forlade ham, når jeg ikke har lyst til at være sammen med ham?
B, 17 år

SVAR:
Kære B
Du har mødt en fyr, som du er blevet kæreste med efter at have kendt ham i 14 dage bare for at have en kæreste, og nu har du fortrudt. Du elsker ikke ham, men han elsker dig.
Du spørger, om du skal være sammen med én, du ikke elsker eller har lyst til at være sammen med.
Vedkend dine følelser
Det er godt, at du vedkender dig, at dine følelser ikke er der, hvor de skulle være. Dermed undgår du at spilde mere af din kostbare tid og din kærestes kostbare tid. Når du er i et kæresteforhold, lader du et andet menneske komme tættere på dig, end andre mennesker får lov til. Det skulle gerne føles rigtigt. Men i dit tilfælde har du indladt dig i et forhold lidt for hurtigt uden egentlig at have de rigtige følelser med ind i det. Det føles forkert. Hvis ikke den følelse er gengældt, holder du faktisk din kæreste for nar.
Vær ærlig
Vær ærlig. Det vil sige, at du skal melde klart ud, hvordan du ser på situationen med dine briller. Bolden ligger hos dig. Tag konfrontationen, og ja det vil efterlade din kæreste i sorg og smerte, men hellere det end at fortsætte på en løgn, så er det nemmere at se sig selv i øjnene og din kæreste efter bruddet. En god samvittighed over for en tidligere kæreste er et godt tegn. Du vil bagefter være glad for, at du kom ud af det skuespil, som du var i. Det er helt naturligt, at forhold i den tidlige ungdom kun bliver en episode i dit liv.
Læs også vores artikler
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Kh
Lise H. Thuesen