Bivirkninger ved minipiller?
Hejsa, jeg er en pige på 17 år som har haft en fast kæreste i 1 år og 5 måneder. Jeg har været til lægen osv. og gik på apoteket den 9/9 og fik mine piller. Jeg startede på pillerne i sidste måned. Efter ca. en uge efter min menstruation var stoppet, begyndte jeg at pletbløde (hvilket jeg stadigvæk gør), og nogen dage derefter eller måske en uge efter, så begyndte jeg at få ømme bryster. Jeg er virkelig nysgerrig på om dette er normalt, jeg bliver vildt bekymret for om jeg kunne være gravid (selvom jeg nok ikke er det). Jeg overtænker vildt meget, og jeg ville bare gerne høre om det var normalt? Jeg tænker ikke jeg kan være gravid, da jeg er på disse piller og de som sagt giver 98% beskyttelse. (jeg har husket at tage dem alle dage 3 dage på samme tidspunkt). For at gøre det lange kort, vil jeg bare gerne vide om det er normalt med ømme bryster, pletblødning og få menstruationskramper de første 3 måneder.
Mvh den 17-årige

SVAR:
Kære 17-årige
Tak for dit spørgsmål til os her på AdamogEva.dk
Du spørger, om det er normalt at have ømme bryster, menstruationskramper og pletblødning ved brug af p-piller. Svaret er ja.
Det er også almindeligt at få bl.a. hovedpine, kvalme og uren hud og nogle kvinder oplever, at nedsat sexlyst ved brug af hormonel prævention.
Hvis du efter flere måneder oplever gener, som du tror, du får pga. pillerne, synes jeg, du skal tale med din læge om det. Det kan være, der findes et andet mærke af p-piller, der ikke giver dig de samme bivirkninger - eller du kan tale med lægen om en anden præventionsform, f.eks. kondom eller minipiller.
P-piller beskytter mod graviditet, når de tages dagligt
Som jeg forstår dit spørgsmål er det p-piller du bruger. I så fald burde du være beskyttet mod graviditet, hvis du har taget dem korrekt - og det har du, når du tager dem hver dag.
Jeg synes dog, du (og din kæreste) skal være opmærksomme på, at kondom er den eneste prævention der kan beskytte jer mod kønssygdomme. Hvis du eller han har haft andre sexpartnere, er der en risiko for at I smitter hinanden med kønssygdomme - nogle af dem, kan have alvorlige konsekvenser for jer. (ex man senere i livet ikke kan få de børn, man gerne vil)
Minipiller beskytter mod graviditet, når de tages dagligt samme tidspunkt
Du skriver "jeg har været til lægen ... fik mine piller". Jeg bliver lidt usikker på, om du har lavet en slå-fejl i stavningen og mener "minipiller". Minipiller virker nemlig lidt anderledes end p-piller og skal tages meget præcist for at give samme beskyttelse mod graviditet.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål - ellers er du meget velkommen til at skrive til os igen!
Venlig hilsen Ida