Hvorfor menstruation selvom jeg ikke holdt p-pille pausen?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg valgte at springe min sidste p-pille pause over, som skulle have været for lidt over en uge siden. Alligevel har jeg fået kraftig menstruation, som stadig ikke er stoppet helt, selvom der er gået over en uge, hvor jeg har taget en p-pille hver morgen.

Hvordan kan det være??? Hvad betyder det?

Mvh E, 17 år

SVAR:

Kære E

Tak for dit spørgsmål. Du skriver, at du er sprunget en p-pille pause over og alligevel har fået kraftig menstruation. Jeg kan godt forstå, du undrer dig, da det er en generel opfattelse, at man med p-piller kan styre og udsætte menstruationen.

MENSTRUATION OG P-PILLER

Nu ved jeg jo ikke så meget om dig og ved derfor heller ikke, om du har taget p-piller i længere tid eller netop er startet; om du før har sprunget p-pille pausen over, eller om det er første gang, du har prøvet det. Når man starter på p-piller, sættes kroppens egne hormoner, der styrer menstruationscyklussen, i mere eller mindre grad på pause. I stedet får du gennem p-pillerne hormoner, der dels hæmmer ægløsningen, dels gør slimhinden i livmoderen mindre modtagelig for et eventuelt befrugtet æg og dels gør livmoderhalsens slim mere sejt og dermed mindre gennemtrængeligt for sædceller.

At slimhinden i livmoderen bliver mindre modtagelig for et befrugtet æg betyder, at slimhinden ikke bliver så tyk, som når kroppens egne hormoner styrer cyklus. Slimhinden vokser altså stadig, selvom du tager p-piller, og når du holder p-pille pause er det den slimhinde, der afstødes og primært udgør menstruationen. Mange kvinder oplever, at de ved at springe en p-pille pause over kan udsætte, at slimhinden afstødes, og at menstruationen kommer. En del kvinder oplever en gang imellem pletblødninger, mens de tager p-piller og nogle oplever, som du, at der alligevel kommer blødning som menstruation, mens de tager p-piller. Det skyldes, at hormonerne i p-pillerne kun hæmmer kroppens egne hormoner, men ikke altid sætter hormonerne helt på pause. På den måde kan kroppens egne naturlige hormoner også spille en rolle i forhold til menstruation og blødninger trods brug af p-piller.

Du kan læse mere om menstruation og p-piller i artiklerne Den første menstruation og Info om p-piller

FORSKELLIGE P-PILLER

Der findes forskellige p-piller – nogle har det samme indhold af hormoner i alle piller i en pakning og andre har forskellig sammensætning af hormoner i løbet af en pakning. Hvis du flere gange oplever at få kraftig menstruation trods p-piller, vil jeg opfordre dig til at få en tid hos din læge for at blive undersøgt og få vejledning i forhold til valg af p-piller. Nogle gange kan det være en fordel at skifte til et andet mærke.

Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette