Er det en almindelig p-pille-blødning?
Jeg er 18 år og er lige begyndt at tage p-piller. Begyndte som jeg skulle på min første menstruationsdag, og jeg havde så min menstruation som sædvanligt, og den stilnede lige så stille af i løbet af de syv-otte dage.
På ottendedagen var jeg ret overbevist om, at det var ovre, og der havde jeg så sex med min kæreste uden kondom. Det var lidt besværligt, sikkert fordi jeg var lidt spændt over det der med, at denne gang var det uden kondom osv. og jeg var vist ikke så våd, som jeg plejer, plus at vi plejer at bruge kondom, og der er jo altid noget på, der får det til at glide nemmere. I hvert fald gjorde det ret ondt, og vi kæmpede ret meget for at få ham op i mig. Det lykkedes så til sidst, men da vi var færdige, blødte jeg rigtig meget på lagnet, og det gjorde også ondt. Da jeg var på toilettet, var der også blod på papiret, og det var tydeligt, at det ikke bare var mens-blod, for det var helt lyserødt og klart.
Men nu er det altså et par dage siden, og jeg bløder stadig. Det ligner ikke længere almindeligt blod, det ligner rigtig meget mens-blod, brunligt. Det er ikke ret meget, jeg bløder, men det går ikke over, og nu er jeg på 11. dagen for min menstruation, så jeg kan ikke helt forstå det.
Er det normalt når man begynder på p-piller? Og er det det man kalder pletblødninger? Eller er der sket et eller andet under samlejet?
Jeg håber, du kan hjælpe mig, for jeg begynder at blive lidt bekymret!
Vh R, 18 år

SVAR:
Hej R!
Jeg kan godt forstå, du er bekymret, det lyder også til, at I har fået jer lidt en forskrækkelse.
Som jeg forstår det, så startede det med en lyserød blødning, som ret hurtigt blev så lille, at det kun var når du tørrede dig, at der var blod på papiret. Men efter det er du fortsat med at bløde, men det er nu en anden farve.
Pletblødning pga. p-piller
Ud fra det du fortæller, tror jeg, at i hvert fald den sidste del af blødningen er en pletblødning, der skyldes p-pillerne – ikke samlejet. Måske har du fået en rift ved samlejet, som tilfældigt faldt sammen med en pletblødning. Den lyserøde blødning er frisk, mens en mere brunlig blødning er ældre blod, som har ligget og størknet lidt. Derfor lyder det ikke til, at der stadig er et sår i skeden efter samlejet, for så ville blødningen stadig være lyserød/rød. Derimod tyder det mere på, at blodet kommer oppe fra livmoderen og har ligget der lidt, inden det nu kommer ud.
Selvfølgelig skal blødningen holde op igen, men det er meget ofte, at der er pletblødninger, når man tager p-piller, især de første tre måneder. Så jeg er ikke bekymret for, at der er sket noget med din skede.
– Som jeg forstår det, er det dét du spørger om. Hvis ikke blødningen holder op igen, synes jeg helt sikkert, at du skal få en tid hos din læge, for så kan I overveje, om du skal have nogle stærkere p-piller for at få helt styr på dine blødninger.
Håber det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers må du endelig skrive igen!
Lotte