Hvorfor kommer min mens ikke i p-pille-pausen?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg er en pige på 17 år. Jeg har i godt og vel et år nu været på p-piller. Jeg tager mine p-piller i en nogenlunde fast rutine (3-4 blisterpakker, derefter pause).

Sidste gang, jeg skulle holde en pause, sprang jeg den over og gik over til min femte blisterpakke, men det resulterede i pletblødninger næsten igennem hele blisterpakken, så jeg tog til lægen og fik at vide, at jeg bare skulle sørge for at få holdt min pause næste gang, jeg blev færdig med en pakke. Det gjorde jeg så.

Nu har jeg lige afsluttet min sidste blisterpakke, og jeg sidder nu på 4.-dagen og har endnu ikke fået min mens. Har dog fået mine normale menskramper/smerter.

Hvorfor har jeg ikke fået min mens, og hvad gør jeg??

Mvh. en meget frustreret pige.

SVAR:

Kære pige

Jeg forstår godt, du bliver frustreret, da det ikke virker til at passe sammen. Det er nu helt normalt at opleve.

Jeg vil anbefale, når du tager flere blisterpakker i træk, at du så holder en pause, hvis/når du begynder at pletbløde. Også selvom det er midt i en pakke.

Du holder altså den ugelange pause midt i, når du begynder at få gennembrudsblødning. Derefter fortsætter du med den pakke, du er begyndt på.

Jeg håber, det virker for dig, og du er lidt mere afklaret.

Bedste hilsner
Heidi