Bare så ked af det efter brud - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 15 år. Jeg har lige slået op med min kæreste, da jeg ikke kunne mere, fordi hun ikke havde tid til af være sammen med mig. Nu er jeg bare så ked af det, at hun ikke vil have mig mere. Jeg kan ikke få mig til at snakke med nogen. Hvad gør jeg?

Mvh D

SVAR:

Hej D

Tak for din henvendelse. Jeg forstår det sådan, at du har slået op med din kæreste, da du har oplevet, at hun ikke tog sig tid til dig. Selv om det var dig, der slog op, er du meget ked af det, og du ved ikke, hvem du skal tale med.

Aldrig let, når det ikke går, som man drømte om

Når vi bliver forelskede og indleder et forhold, gør vi os selv sårbare. Vi vil gerne elske og elskes igen. Problemet er bare, at det ikke sker altid. Jeg ved ikke, hvor lang tid, I har været kærester, men væsentligt er, at du har oplevet, at dine følelser for hende ikke blev gengældt, eller at hun ville noget andet end dig.

Jeg ved ikke, hvor lang tid I har haft det sådan, og hvor meget I har talt om det sammen, men det kan give god mening at skilles, når begge parter ikke føler samme forpligtelse og udviser samme engagement i hinanden. Selv om det er dig, der har slået op, betyder det ikke, at du ikke kan være ked af det, og du kan have et stort savn efter hende – det er ikke bare helt normalt, faktisk ville det være mærkeligt, hvis ikke du var ked af det.

Del dine tanker med en anden

Det er svært at sige, hvor lang tid, du vil have det sådan, men en måde, som du kan komme godt igennem sorgen på, er ved at tale med andre. Det er det, der er svært for dig, men du bliver nødt til at gøre det alligevel. Skyldes din modstand mod at sætte ord på din situation over for andre, at du ikke har nogle at tale med, er du af natur meget lukket, eller har du oplevet, at nogen har misbrugt din tillid?

Jeg ved det af gode grunde ikke, men vil som sagt opfordre dig til at åbne dig for en anden person, som du har tillid til. Det kan være en af dine forældre, en lærer, en kammerat, en fodboldtræner m.v. Når du gør det, vil du forhåbentlig opleve, at du bliver taget alvorligt, og at det hjælper dig midt i alt det svære.

Held og lykke med sorgarbejdet – i forhold til at tale med en anden, vil du sikkert opleve, at det første ord er det sværeste.

De bedste hilsner
Henrik