22 år, hvorfor vokser mine bryster stadig?
Hej jeg er 22 år, men mine bryster vokser stadig. For et halvt år siden var jeg i en undertøjsforretning og købe en ny bh, til min overraskelse skulle jeg nu bruge en 70F. Nu kan jeg mærke min bh strammer helt vildt, jeg kan næsten ikke holde ud at have den på og mine bryster er så ømme. Jeg har taget en test for at se om jeg var gravid, den var negativ. Er det vokseværk stadig?? Fik min menstruation som 9-årig, så det er bestemt ikke fordi, jeg er sent udviklet. Eller har du en anden idé om hvad det er?? :) og får man svar på mail eller herinde eller hvordan??
Mille, 22 år

SVAR:
Kære Maja
Selvom man siger, at brysterne er færdigudviklet ved slutningen af puberteten, er du ikke den eneste, der oplever at brysterne ændrer sig og måske fortsat vokser, selvom du er i tyverne.
Årsager til at bryster vokser
Der er i hvert fald tre naturlige årsager til at brysterne kan vokse:
• Brysternes størrelse afhænger af mængden af fedtvæv og brysterne vil derfor ofte også vokse i forbindelse med en generel vægtøgning. Desuden vil du opleve at dine BH’er kan begynde at stramme dels ved vægtøgning men også bare som konsekvens af den ændring der med alderen sker i kroppens fedtfordeling.
• Brysternes vækst er forudsat af hormoner. Sker der en ændring i hormonerne fx ved brug af p-piller vil brysterne også kunne vokse.
• Ved graviditet.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er en af disse årsager, der ligger til grund for din oplevelse af at brysterne vokser (skulle du have forsinket menstruation kan du jo lige tage en ny graviditetstest), men ved en hurtig søgning på internettet kan jeg konstatere, at der er flere, som oplever, at brysterne vokser uden nogen kendt årsag.
Jeg beklager, at jeg med min viden ikke kan komme det nærmere.
Kærlig hilsen Eva