16 år og aldrig kysset – har I noget at sige?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg går og tænker over noget, som der begynder at gnave meget i mit sind. Jeg er 16 år og går i 10. klasse. Alle mine venner har haft/har en kæreste og har alle været seksuelt aktive mindst 1 gang, men det er aldrig sket for mig; jeg har ikke engang kysset en pige nogensinde.

Jeg har selvfølgelig prøvet at være forelsket, men begge gange har jeg været "for meget venne-agtig" og det begynder at gå mig på. Det er ikke, fordi jeg aldrig er med til fester og andre arrangementer, der er bare aldrig noget for mig. Det kan godt ødelægge selvværdet lidt, selvom jeg ikke har det dårligt med mig selv overhovedet. Jeg plejer at ignorere det, men det ligger altid i baghovedet, så jeg følte, at jeg havde brug for at komme ud med det.

ak på forhånd!

S, 16 år

SVAR:

Hej S

Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du ikke blev ved med at ignorere din frustration, for problemet forsvinder ikke af at ignorere det. Selvom jeg ikke kan love dig, at dit problem bliver mindre af at læse mit svar, så vil jeg forsøge at dele nogle tanker med dig, som forhåbentlig kan være med til, at du kan komme til at se din situation fra en anden synsvinkel.

Drøm kontra virkelighed

Nogle gange kan drømmen om en kæreste være bedre end virkeligheden. Særligt hvis det er et ønske, du har gået med længe, kan du efterhånden have så store forventninger til et forhold, at det kun kan komme til at skuffe. Jo mere man ønsker sig noget, man ikke har, jo værre ser man også på sin egen situation. Jeg tror derfor, at den bedste måde, du kan tackle det her på, er at begynde at se på de positive sider, der er ved ikke at have en kæreste.

Flyt fokus

Du er ung og single. Det vil sige, at du aldrig får bedre tid til at lave præcis det, du har lyst til, som du har lige nu. Dyrk dine interesser og nyd, at du er herre i dit eget liv. Det øjeblik, en kæreste kommer ind i billedet, vil det komme til at se helt anderledes ud. Det er særligt dine venskaber, du kan satse på nu på en helt anden måde, end hvis du havde en kæreste.

Fortsæt med at tage til forskellige arrangementer og gør det for at have det sjovt. Det er vigtigt, at fokus netop er at have det sjovt og ikke at finde en kæreste. Hvis dit fokus er det første, kan du sagtens opnå et godt resultat langt de fleste gange, du tager af sted, og det vil kun være en bonus, hvis du tilfældigvis skulle møde en, som du falder for. Hvis du derimod fokuserer på at gøre det for at finde en kæreste, vil alt andet, end at du opnår det, føre en skuffelse med sig.

Hvad kan forelskelserne fortælle dig

I stedet for at se på dine to tidligere forelskelser som nederlag, så brug dem til at blive klogere på dig selv. Hvordan var pigerne? Hvilke personligheder var de, og hvilke egenskaber ved dem var det, du faldt for? Når man tænker efter, er det aldrig helt det samme, man falder for ved to personer, fordi vi mennesker er så utroligt forskellige. Brug derfor din viden til at finde ud af, hvilke egenskaber du godt kan lide, og som du godt kunne tænke dig, at en kommende kæreste skal indeholde.

Værd at vente på den helt rigtige

Der er efterhånden så meget status i at have en kæreste, at man kan gå hen og glemme, hvad meningen med det er. Vi glemmer derfor også helt, at vi giver noget af os selv hver eneste gang, vi binder os til et andet menneske. Vi er nødt til at åbne os og gøre os sårbare, hvis det skal fungere. Der er altså en fordel i stadigvæk at have det til gode, hvis du en dag skulle finde den helt rigtige. Det er en enorm gave at kunne give en pige, at hun var den, der fik lov til at få det første kys. Samtidig kan du også tilbyde hende, at hun ikke skal sammenlignes med en hel række ekskærester. Der er altså en hel række fordele, som du stadigvæk har mulighed for at holde intakt og kun give væk til den helt rigtige.

Hvis du er frisk på noget mere læsning, kan jeg anbefale dig vores artikel Schyy ... jeg er jomfru!

Mvh Mikkel